Samochody elektryczne w Polsce - gdzie i za ile można kupić? Raport 2019/2020

Samochody elektryczne w Polsce - gdzie i za ile można kupić? Raport 2019/2020

Samochody elektryczne zdobywają z każdym miesiącem kolejną część rynku polskiej motoryzacji. Jeszcze kilka lat temu nikt nie myślał o tym, że tak szybko rozwijać się będzie ta branża. Dziś producenci na aut wypuszczając modele hybrydowe uczą Polaków korzyści wynikających z używania takich aut. Kolejnym krokiem są auta w pełni elektryczne takie jak np. słynna Tesla, Nissan Leaf, BMW I3. Zbieramy dla was informacje w jakich cenach kupicie auto elektryczne w Polsce.

Zalety aut elektrycznych
Do największych zalet aut elektrycznych należy zaliczyć ich ekonomiczność i sprawność. Są dużo wydajniejsze i zużywają mniej energii niż auta napędzane paliwem. Porównując koszty pokonania podobnego odcinka przejazdu koszty w przypadku aut elektrycznych mogą być nawet kilkukrotnie niższe. Są one również tańsze w eksploatacji, ponieważ konstrukcja ich silnika i pozostałych podzespołów jest mniej skomplikowana niż w przypadku tradycyjnych napędów. Wszystkie auta elektryczne dodatkowo odzyskują energię powstającą podczas hamowania przez co zwiększają swój zasięg możliwy do przejechania. Szczególnie zauważalne będzie to w mieście czy w górach gdzie hamowanie jest dosyć częste. Osiągi samochodów elektrycznych potrafią spokojnie dorównać sportowym autom benzynowym. Wystarczy zobaczyć jakie przyspieszenie mają modele Tesla aby być spokojnym o zapas mocy. Ostatnią rzeczą na jaką chcielibyśmy zwrócić uwagę jest hałas wydawany przez te auta. Są one praktycznie niesłyszalne przez co zarówno podróż jest dużo bardziej komfortowa jak i mniej oddziałują one na otoczenie podczas poruszania się po mieście gdzie nie wydają ani dźwięków ani spalin.

Tesla Model S
Jedno z najbardziej emocjonujących aut elektrycznych na rynku. Ma najbardziej zaawansowaną konstrukcję i wygląd. Jego osiągi dorównują autom sportowym i z powodzeniem ten model Tesli może je zastąpić. Ma niesamowite przyspieszenie, nietuzinkowy wygląd, świetne wyposażenie. Zasięg w najmocniejszej wersji akumulatorów dochodzi do 500 km na jednym ładowaniu. Aczkolwiek jest to zapewnienie producenta, które w realnym życiu zmniejsza się do około 300 km. Jest to i tak świetny wynik pozwalający na swobodne poruszanie się zarówno po mieście jak i poza nim. Ceny w Polsce tego auta rozpoczynają się od 300.000zł więc jest to zdecydowanie auto luksusowe i dostępne tylko dla nielicznych. Ale takie ma być - wyjątkowe, jedyne w swoim rodzaju.

BMW i3
Propozycja od niemieckiej firmy BMW wydaje się być rozsądną dla osób poruszających się autem po mieście. Pomimo swojej niezbyt sportowej budowy auto przyspiesza w 7 sekund do setki. Najmocniejsza wersja BMW i3 ma zasięg około 200 km. Dużo mniej niż Tesla jednak w zupełności wystarczy na spokojne poruszanie się po mieście. I właśnie tam głównie powinniśmy poruszać się tym samochodem, ponieważ poza dużymi aglomeracjami nie znajdziemy szybkich ładowarek. A ładowanie takiego auta ze zwykłego gniazdka zajmie nam około 8 godzin co zdecydowanie jest mało użyteczne. Dlatego mając takie auto używane do dojazdów do pracy - możemy je spokojnie ładować w garażu przez noc i na następny dzień mieć w pełni naładowane akumulatory. Ceny BMW i3 w Polsce startują od 150.000 zł ale przy większym i bogatszym wyposażeniu spokojnie przekroczymy kwotę 220.000 zł.

Nissan Leaf
Auto nieco podobne do BMW i3 jednak jeśli postawimy te 2 auta obok siebie to chyba każdy stwierdzi, że BMW to lepszy wybór. Nissan nie ma tak ciekawego wyglądu jest autem prostszym, mniej nowatorskim. Jednak spokojnie sprawdzi się on w miejskich warunkach, ponadto jego cena jest dużo atrakcyjniejsza niż cena BMW. Zasięg tego auta również oscyluje w okolicy 200 km na jednym pełnym ładowaniu. W Polsce możemy to auto kupić już za 126.000 zł.

Renault zoe
Decydując się na auto elektryczne i nie mając zbyt dużego budżetu Renault zoe będzie najciekawszym wyborem. Ceny tego auta zaczynają się już od 89.000 zł. Renault stosuje tutaj pewien zabieg, który zwiększa całkowity koszt użytkowania tego auta. Jest ono sprzedawane bez akumulatorów, które musimy wynająć od Renault za kwotę 380-580 zł. W dłuższej perspektywie czasu może być to zatem droższe rozwiązanie niż kupno np. Nissana.

Wybierając auto elektryczne z pewnością musimy być przygotowani na więcej komplikacji związanych chociażby z ich ładowaniem. Naszym zdaniem jest jednak przyszłość w tego typu rozwiązaniach i należy poczekać na rozwój sieci ładowania takich aut aby móc z nich swobodnie korzystać na terenie całego kraju. Jeśli chcemy zobaczyć jak wygląda w praktyce jeżdżenie takim autem po kraju z rozwiniętą siecią stacji ładowania możemy wybrać się do Norwegii gdzie sprzedaż aut elektrycznych stanowi 30% sprzedaży nowych aut w tym kraju.