TOP zestaw naprawczy do opon - koło zapasowe w sprayu - wymiana koła krok po kroku

TOP zestaw naprawczy do opon - koło zapasowe w sprayu - wymiana koła krok po kroku

Bez wątpienia zestaw naprawczy do opon ma wiele zalet nad kołem zapasowym. Jest dużo mniejszy i bardziej poręczny, mniej waży, łatwiej się go używa. Wymiana koła jest dużo bardziej skomplikowana i czasochłonna. Postanowiliśmy dla was zebrać kluczowe informacje na temat tego jak korzystać z zestawów naprawczych popularnie nazywanych kołami zapasowymi w sprayu.

Skąd wzięły się zestawy naprawcze
Na początek kilka słów o tym, skąd wzięły się zestawy naprawcze w naszych autach. Od wielu lat producenci aut nie umieszczają kół zapasowych jako wyposażenie standardowe auta. Jeśli zależy nam na kole zapasowym musimy za nie dodatkowo zapłacić gdyż jest droższe niż zestaw naprawczy do opon. Ponadto, o czym wspomnieliśmy wcześniej, taki zestaw jest dużo lżejszy i zajmuje mniej miejsca co bezpośrednio przekłada się na mniejsze spalanie naszego samochodu w dłuższej perspektywie.

Z czego składa się zestaw naprawczy
Koło zapasowe w sprayu dostarczane przez producenta auta najczęściej składa się z kilku istotnych elementów i wygląda jak mała walizka. Przed rozpoczęciem całej procedury warto zapoznać się dokładnie z instrukcją obsługi zestawu gdyż od tego tak naprawdę zależy czy pojedziemy dalej czy zostaniemy z unieruchomionym autem. W skład takich zestawów wchodzą najczęściej sprężarka, która pozwala nam napompować przebite koło oraz środek uszczelniający, który wchłania się w przebite miejsce. Często znajdziemy również takie akcesoria jak manometr, końcówki, rękawiczki. Na rynku akcesoriów samochodowych istnieją również takie uszczelniacze, które nie posiadają sprężarki tylko środek uszczelniający znajduje się w butelce sprayu. Pozwala to na szybkie i proste załatanie przebicia oraz pokonanie z miarę sensownym ciśnieniem w oponie niezbyt wymagającego odcinka do wulkanizatora, który powinien zająć się nasza oponą. Należy o tym pamiętać, że wszystkie te rozwiązania są jedynie krótkotrwałe i nie można na stałe użytkować auta z tak naprawioną oponą. Tylko wizyta u wulkanizatora da nam pewność, że nasza opona jest w dobrym stanie i została odpowiednio naprawiona.

Wady zestawów naprawczych
Wszystko wygląda pięknie, jednak nie zawsze tak jest. Jak się okazuje, wiele osób ma problemy z używaniem zestawów naprawczych chociaż wydaje się to dużo prostsze niż wymiana koła. Jest tak bowiem dlatego, że należy się najpierw bardzo dokładnie zapoznać z instrukcją obsługi i wykonać wszystko dokładnie tak jak zaleca tego producent. Ponadto jeśli mamy zbyt dużą dziurę w naszej oponie taki zestaw nas niestety nie uratuje.

Co zrobić jak przebije nam się opona?
Jeśli nie macie zestawu naprawczego do opon - poniżej kilka wskazów co robić w przypadku przebicia opony.

1. Sprawdź czy masz w ubezpieczeniu usługę assistance, która pozwoli na darmową wymianę opony w wypadku przebicia.
2. Jeśli nie masz ubezpieczenia i jesteś zdany na siebie - sprawdź czy znajdziesz w oponie jakiś przedmiot wbity. Jeśli tak - nie wyjmuj go po powietrze szybciej ucieknie.
3. Jeśli mamy koło zapasowe wyjmijmy wszystko z bagażnika.
4. Ustaw trójkąt ostrzegawczy za samochodem.
5. Zostaw auto na hamulcu ręcznym i poluzuj śruby uszkodzonego koła.
6. Podnieś auto na lewarku i odkręć do końca śruby.
7. Zdejmij popsute koło i załóż zapasowe.
8. Lekko dokręć śruby
9. Opuść lewarek i dokręć śruby.