Bezpieczeństwo zimowych wyjazdów

Bezpieczeństwo zimowych wyjazdów

Wraz z nadejściem zimy zaczyna się planowanie wyjazdów na zimowy odpoczynek. Jak widać ze statystyk, przerwa od pracy w śnieżne i mroźne miesiące staje się coraz popularniejsza wśród Polaków. W tym wypadku należy przede wszystkim zadbać o bezpieczeństwo dojazdu do celu – szczególnie teraz, kiedy warunki drogowe są wyjątkowo wymagające.

Jeśli podróżujemy różnego rodzaju środkami transportu publicznego czy prywatnego – czy to będą pociąg, autobus, czy samolot – dbanie o bezpieczeństwo przejazdu jest niejako poza zasięgiem naszych zmartwień. Jednak nie jest żadną tajemnicą, że duża liczba wczasowiczów woli zależeć od siebie i korzystać z własnych zasobów, wybierając podróż samochodem. Jednym z powodów, którym się kierują, jest zapewne myśl, że lepiej samemu zadbać o własne bezpieczeństwo, mieć wszystko pod kontrolą – a przynajmniej w takim stopniu, w jakim jest to możliwe. Bo trzeba pamiętać, że nigdy nie da się zabezpieczyć się w stu procentach, zawsze istnieje margines błędu – zwłaszcza biorąc pod uwagę liczbę użytkowników dróg. Chodzi więc o to, żeby ten margines zminimalizować, ograniczyć do jak najmniejszych rozmiarów. W tym celu warto podjąć kilka kroków, które pozwolą nam albo ominąć nieprzyjemności, albo jak najszybciej i najefektywniej sobie z nimi poradzić, jeśli już będziemy musieli stawić im czoła.

Z punktu A do punktu B

Niewątpliwie jedną z podstawowych rzeczy jest dobra i dokładna mapa. Choć często możemy natknąć się jeszcze w kioskach, salonikach prasowych czy księgarniach na rozłożyste papierowe mapy drogowe, które z uwagą studiował siedzący obok kierowcy pasażer, nie da się ukryć, że są to raczej przedmioty odchodzące w przeszłość. Wraz z rozwojem techniki kierowcy zaczęli przede wszystkim zaopatrzać się w elektroniczne urządzenia nawigacyjne (PND – Personal Navigation Device), które wraz z biegiem lat korzystały z coraz dokładniejszych map, poprawiając swoje parametry techniczne. Obecnie z klasyczną nawigacją samochodową próbują rywalizować smartfony, jednak ta pierwsza ciągle ma kilka zalet, które pozwalają jej konkurować z – wydawałoby się – wygodniejszym rozwiązaniem mobilnym. Na co byśmy się nie zdecydowali, uaktualniona nawigacja, pozwalająca na szybkie dotarcie do celu z pominięciem zakorkowanych i nieprzejezdnych dróg, to podstawa w przypadku dłuższych tras.

Kolizja? Bez problemu

Warto przygotować się również na wypadek drogowych kolizji, przed którymi może nie uchronić nas nawet najbezpieczniejsza jazda i wpajana już na egzaminach na prawo jazdy zasada ograniczonego zaufania. Przed stłuczką trudno się uchronić – jak pokazują statystki Policji czy Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, w ostatnich latach rośnie ich liczba na polskich drogach. Zwłaszcza w okresie zimowym trzeba być przygotowanym na to, że nasz samochód padnie ofiarą nieszczęśliwego zderzenia z pojazdem innego kierowcy. Co jednak można zrobić nie tyle, aby kolizji zapobiec (bo tu rada jest chyba tylko jedna – jeździć możliwie jak najostrożniej), ale żeby szybko i skutecznie poradzić sobie z następstwami stłuczki. Z pomocą przychodzi system bezpośredniej likwidacji szkód (w skrócie BLS), który zaczął funkcjonować w Polsce stosunkowo niedawno, bo od kwietnia 2015 roku. Jest on pomyślany w ten sposób, aby ograniczyć czas, który poszkodowany musi poświęcić, aby dopełnić wszystkie formalności związane ze stłuczką w celu otrzymania odszkodowania. Przed wprowadzeniem go w życie wszystkie kolizje załatwiano w ten sposób, że poszkodowany kierowca kontaktował się – po wcześniejszym ustaleniu – najpierw z ubezpieczycielem sprawcy, aby następnie przekazać mu niezbędnego dokumenty i w rezultacie odebrać odszkodowanie. System BLS wprowadził kluczowe ułatwienie w tym procesie: poszkodowany kontaktuje się teraz jedynie ze swoim, dobrze znanym i zaufanym ubezpieczycielem, który z kolei kontaktuje się z ubezpieczycielem sprawcy, załatwia wszystkie formalności, a na koniec wypłaca nam odszkodowanie. Tym samym cała procedura nie obciąża poszkodowanego, zdejmując z jego barków dodatkowy stres i obowiązki.

Wakacje w Polsce, nie za granicą

Jednak system bezpośredniej likwidacji szkód ma też swoje ograniczenia, o których należy pamiętać. Nie da się go bowiem zastosować w każdym przypadku. Jeśli na przykład do kolizji dojdzie poza granicami Polski lub szkoda będzie wynosiła ponad trzydzieści tysięcy złotych, nie będziemy mogli z niego skorzystać. Niezbędnym warunkiem jest również to, aby BLS był w ofercie zarówno naszego ubezpieczyciela, jak i ubezpieczyciela sprawcy. Do tej pory ośmiu głównych zakładów ubezpieczeń w Polsce zdecydowało się go wprowadzić, więc cały czas istnieje duże prawdopodobieństwo, że będziemy mogli z niego skorzystać. Warto też podkreślić, że funkcjonuje on już w wielu europejskich krajach, a ogromna większość kolizji jest likwidowana właśnie za jego pomocą, co dowodzi tylko o jego skuteczności.

Wybierając się więc na zimowe wakacje warto zabezpieczyć się w dobrą, zaktualizowaną nawigację oraz upewnić się, że będziemy mogli w razie stłuczki skorzystać z bezpośredniej likwidacji szkód. Warto bowiem zrobić wszystko, aby nic nie zepsuło nam zaplanowanego wypoczynku. A na pewno nic tak błahego, jak pomylenie drogi, ewentualnie niepotrzebne jej wydłużenie, czy też kolizja. Bo w dzisiejszych czasach i przy obecnych rozwiązaniach można chyba stwierdzić, że są to już rzeczy błahe.


Tagi

zabytki europy co mozna zwiedzic w krakowie odcinkowy pomiar prędkości 2017 umowa kupna sprzedaży samochodu kontrolki w samochodzie opis przerejestrowanie samochodu koszt jaki pierwszy samochód skoda kodiaq dane techniczne odnowienie prawa jazdy badania lekarskie darmowe sprawdzenie numeru vin jak jeździć automatem the grand tour pl online mapa europy audi q2 wymiary krisalp hp3 test jaki akumulator do samochodu kategoria prawa jazdy am będzie uprawniać do kierowania bmw zabezpieczenie przed kradzieżą samochody elektryczne w polsce ceny alfa romeo wyniki sprzedaży bmw i8 spalanie klasy mercedesa bramki na a2 co obejmuje gwarancja samochodu tajlandia co warto wiedzieć najbezpieczniejsze samochody 2017 jak sprawdzic jaki olej w silniku który pickup najwygodniejszy raport tuv 2017 pełna lista targi motoryzacyjne genewa 2018 astra g dane techniczne toyota chr 1.2 turbo spalanie wirtualny alkomat a rzeczywistość dopuszczalna ilość alkoholu w polsce 2017 dluga podroz samochodem jak sie przygotowac zatankowanie benzyny do diesla objawy opłata recyklingowa 2017 koszt przemalowania całego samochodu auta poleasingowe czy warto gdzie ciepło w lutym jaki kombivan umweltzone berlin gdzie kupić rejestrator jazdy ranking 2017 folie car wrap bramki na a1 mapa autostrada a4 opłaty gdzie bramki autostrada a6 opłaty jak napisać oświadczenie wzór tempomat aktywny bezpieczne wakacje za granicą powietrzne taxi fotografia motoryzacyjna jaki jest czas na przerejestrowanie samochodu niemcy winieta winiety czechy 2017 cena adam jesionek gdzie sprawdzic vin