Diesel, benzyna, elektryk czy hybryda?

Diesel, benzyna, elektryk czy hybryda?

Trzeba przyznać, że wybór rodzaju napędu w samochodzie nie należy do prostych, zwłaszcza, że obecnie dostępny jest zdecydowanie najszerszy w historii wachlarz możliwości. Jaki napęd wybrać? Który z nich najlepiej sprawdza się na co dzień? Czy dać jeszcze szansę dieslowi, z którego coraz częściej rezygnuje rynek? Trzymać się klasycznego silnika benzynowego? Czy iść w kierunku nowoczesnych rozwiązań i wybrać auto elektryczne lub hybrydowe?

Diesel

Zauważamy tendencję, w której to coraz częściej mówi się o kierunku rezygnacji z samochodów z silnikami diesla. Pierwszym i najważniejszym problemem z jakimi borykają się takie auta są coraz bardziej rygorystyczne normy emisji spalin, dlatego też rynek stara się odpowiadać na aktualny trend oferując inne rozwiązania, bardziej przyjazne środowisku. Dotyczy to jednak przeważnie fabrycznie nowych samochodów.

Diesel z punktu widzenia użytkownika nie zawsze jest traktowany jako pewne źródło napędu, co wynika głównie z tego, że podchodząc do wyboru auta z coraz większą świadomością przewidujemy możliwe sytuacje, a w tym przypadku jesteśmy w stanie ocenić wysokie koszty napraw związanych z serwisem diesla. Nie pomaga już powszechna opinia głosząca, że silniki diesla pozwalają osiągać przyzwoite osiągi przy jednoczesnym niskim zużyciu paliwa, ponieważ mamy wiedzę, dzięki której wiemy, że te osiągi są wynikiem zastosowania zaawansowanych i drogich w naprawie rozwiązań technologicznych.

Jedną z najczęściej pojawiających się awarii jest problem z filtrem cząstek stałych, który ulega uszkodzeniu, głównie przez odbywanie częstych i krótkich tras, szczególnie w mieście. Nie da się ukryć, że nowoczesne silniki starają się wynagrodzić możliwe wady. Zwłaszcza przy długich trasach, cała mechanika pozwala nam zaoszczędzić sporo pieniędzy. Porównywalnie mniejsze zużycie paliwa w zestawieniu z pozostałymi napędami jest niewątpliwym plusem. Aby zauważyć korzyści płynące z posiadania samochodu z napędem diesla, trzeba jednak jeździć.

Benzyna

Teoretycznie mówi się o tym, że małolitrażowe silniki benzynowe pozwalają osiągnąć porównywalny poziom oszczędności co silniki diesla, a dodatkowo zauważalnie niższy koszt benzyny oraz brak awaryjnych elementów obecnych w dieslach wydłużają listę zalet. Nowoczesne samochody z napędem benzynowym niewątpliwie osiągają przyzwoitą moc przy jednoczesnym mniejszym spalaniu, jednak podczas użytkowania samochodu w miejskich warunkach osiągnięcie wartości spalania deklarowane przez producentów aut nie jest już takie proste.

Benzyna nie wyróżnia się na tle dostępnych napędów również w kwestii ekologiczności. Silniki benzynowe wyposażone w bezpośredni wtrysk nie są bardziej przyjazne środowisku niż silniki diesla, dlatego dla większości aut z napędem benzynowym wprowadzono już filtr cząstek stałych, który tak jak w przypadku diesla może ulegać znacznej eksploatacji. Warto również zwrócić uwagę na to, że serwis i naprawy również nie jest zaliczany do tanich.

Może więc krok z hybrydą w stronę środowiska?

Elektromobilność to hasło, które coraz częściej słyszymy w kontekście motoryzacji, wkracza w zupełnie nowy wymiar docierając do świadomości polskich kierowców. Samochody hybrydowe stają się coraz bardziej pożądane, a auta elektryczne zaraz za nimi szykują się na swoją kolej i swój czas.

Klasyczna hybryda korzysta z technologii, w których nie znajdziemy elementów z dobrze znanych nam napędów, takich jak pasek klinowy, alternator czy rozrusznik. Auto hybrydowe składa się najczęściej z dwóch silników; spalinowego i elektrycznego. Duży wzrost obecności hybryd obserwujemy szczególnie w miastach, gdzie rzeczywiście możemy dostrzec najwięcej zalet tego typu napędu. Zaskoczeniem może się okazać średnia wysokość spalania, która dzięki odzyskiwaniu energii i wspomaganiu silnika spalinowego silnikiem elektrycznym jest po prostu niska. Minusem aut elektrycznych jest ich zasięg bazując na energii elektrycznej, w większości przypadków na silniku elektrycznym jesteśmy w stanie przejechać zaledwie kilka kilometrów. Aby korzystać z hybrydy nie musisz mieć stacji do ładowania pod domem, co jest niewątpliwą zaletą.

Samochody hybrydowe są zauważalnie droższe do aut z napędem tradycyjnym, mają jednak wiele zalet, dla których warto rozważyć wybór hybrydy na swój samochód. Auta hybrydowe nie tracą swojej wartości w takim tempie jak samochody z klasycznym napędem, a łączne koszty eksploatacyjne są często niższe niż w przypadku np. diesla.

Dlaczego warto wybrać samochód elektryczny?

Od kilku lat zauważamy wyraźny wzrost zainteresowania samochodami elektrycznymi, a ich posiadanie mimo znacznie wyższej ceny od samochód klasycznych, staje się coraz bardziej opłacalne. Mówi się o tym, że w 2023 ceny aut spalinowych i elektrycznych będą do siebie zbliżone, a auta elektryczne definiuje się jako przyszłość dla naszej planety.

Jakie są więc zalety elektryków?

Samochody elektryczne wyróżniają się nie tylko cichą pracą układu napędowego i brakiem emitowania spalin, są również tańsze w eksploatacji w porównaniu z samochodami z napędem spalinowym. Proste rozwiązania sprawiają, że modele elektryczne zaliczane są do mniej awaryjnych, a dodatkowo nie jesteśmy zobligowani do regularnych wymian typowych pakietów startowych; czyli oleju czy filtrów.
Częstym pytaniem jakie sobie zadajemy są możliwości ładowania auta. Zdecydowanie najprościej jest korzystać z ładowarki w domu. Liczba publicznych punktów ładowania w Polsce systematycznie wzrasta, ładowarki publiczne możemy znaleźć w okolicach centrów handlowych, parkingów czy restauracji - warto jednak zapoznać się z mapą punktów ładowania, zwłaszcza jeśli wybieramy się w dłuższą podróż i zakładamy konieczność ładowania po drodze.
Jakie są minusy aut elektrycznych? Dla sporej większości kierowców minusem będzie niewątpliwie zasięg, ponieważ na jednym ładowaniu auta te są w stanie pokonać od 100 do 300 km, dlatego codzienne ładowanie to w większości przypadków konieczność.

Jaki więc samochód wybrać?

Wszystko zależy od naszych potrzeb i oczekiwań. Musimy sobie odpowiedzieć na pytanie w jakim celu inwestujemy w samochód, w jakiego typu trasy będziemy jeździć najczęściej i jakie właściwości powinno mieć nasze auto. Dla wielu osób problematyczna może się okazać jasna ocena potrzeb i już na starcie jednoznaczne stwierdzenie, który napęd będzie dla nas odpowiedni. Zwłaszcza jeśli nie mieliśmy wcześniej styczności z większością oferowanych napędów. Jeżeli wahasz się przed podjęciem finalnej decyzji, pomyśl o rozwiązaniu na krótszy okres czasu. Kojarzysz ofertę aut na abonament? To formuła finansowania, która pozwala Ci cieszyć się fabrycznie nowym samochodem przez 12 miesięcy, a po upływie tego czasu możesz wymienić auto na nowy model lub zrezygnować z usługi. Nowy samochód nie zawsze wymaga podejmowania szybkich decyzji, daj sobie czas i wybierz najlepsze rozwiązanie dla siebie.