Diesel czy LPG - co się bardziej opłaca w dłuższej perspektywie?

Diesel czy LPG - co się bardziej opłaca w dłuższej perspektywie?

Auta z silnikami benzynowymi w konkurencji opłacalności wydają się odpadać w przedbiegach. Palą dużo drogiego paliwa. Diesle – mało, choć niezbyt taniego, a LPG – bardzo dużo, ale taniego. Co w teście długodystansowym opłaci się bardziej: ropa czy gaz?

Gaz po mieście, ropa w trasę?
Przyjęło się już dawno, że diesel to auto, które musi robić trasy. Jeśli przejazdy są krótkie, to powinien wygrać gaz. I to można nawet dość dobrze uargumentować. Po pierwsze, diesel grzeje się długo, a zanim osiągnie optymalną temperaturę pracy, spala bardzo duże ilości paliwa, więc to się nie może opłacać. Zwolennicy gazu od razu czują się zwycięzcami. Ale nie tak szybko, bo przecież LPG też startuje na benzynie i w dodatku bierze jej całkiem sporo. Jeśli więc nie zdąży się zagrzać, to różnica będzie symboliczna. Na szczęście zwykle zdąży – punkt dla gazu. Drugi za to, że gaz jest idealnie czystym paliwem, a nawet najlepszy diesel – ani trochę. Stąd koszty związane z czyszczeniem EGR-ów i DPF-ów, o czym posiadacze aut z LPG mogą zapomnieć. Będzie więc różnica w kosztach wizyt u mechanika, przy założeniu, że instalacja LPG będzie działała właściwie.

Co z tą regulacją?
LPG wiąże się z kilkoma dodatkowymi kosztami – przeglądy są droższe, wypada raz na rok odwiedzić gazownika i wymienić filtry oraz przejrzeć instalację. To kosztuje i może przechylić szalę na stronę diesla. Z drugiej strony, w ropniaku też jest zwykle sporo rzeczy do zrobienia i te koszty mogą być w obu przypadkach wyrównane. Prawdą jednak jest, że sprawdzając auta na carVertical ze świecą szukać takiego, które poza przeglądem okresowym, miało też regularne przeglądu gazu, a to znaczy, że ich spalanie czy kultura pracy to zawsze jedna wielka niewiadoma. Diesle są generalnie lepiej utrzymane.

A może chodzi nie tylko o pieniądze?
Poza paroma markami – tymi zwykle tanimi – gaz trzeba sobie założyć samemu. To nie problem, ale zwykle taka instalacja trafia to aut z niższej półki. Gdyby więc rozkodować je w bestvin.pl, okazałoby się, że pod względem wyposażenia są daleko za dieslami, prawda? Otóż niekoniecznie, bo diesle nowszych generacji nie są wcale tak popularne, za to LPG można dołożyć do praktycznie dowolnego auta. Nie można więc powiedzieć, że może i LPG bardziej się opłaca, ale to w dieslach będzie wygodniej, bo to nie bieda-auta. Na obu paliwach jeżdżą i kompletne rzęchy, i zdumiewająco dobre auta, więc ten argument też jest nierozstrzygający.

Benzyniak jednak prostszy
Wydaje się, że gdyby spojrzeć na naprawdę długi okres eksploatacji – powiedzmy 10 czy 15 lat – to LPG jednak wygryzie silniki diesla pod względem kosztów. Szanse na to, że w prostych, zagazowanych silnikach coś się zepsuje, są niewielkie, nie zapcha się też ekologia, bo LPG praktycznie jej nie obciąża. Z drugiej strony – w dieslu w tym czasie padnie jak nie turbina, to pewni intercooler, EGR albo przynajmniej zapcha się DPF. Tutaj koszty mogą się wyraźnie rozjechać.

Ceny w przyszłości
Ostatni argument – też na korzyść LPG – diesel będzie drożał znacznie szybciej niż LPG i pewnie niedługo także w Polsce pojawią się strefy zamknięte dla ropniaków. Wtedy ich używanie będzie wiązało się z dodatkowymi kosztami, od których posiadacze aut z LPG jeszcze przez jakiś czas pewnie zostaną wolni. I choć to nadal nie zamyka dyskusji, pozwala spojrzeć na niż pod nowym, innym kątem.


Tagi

zabytki europy co warto zobaczyć w krakowie umowa kupna sprzedaży samochodu opis kontrolek na desce rozdzielczej przerejestrowanie samochodu cena auto do 15 tys skoda kodiaq dane techniczne koniec ważności prawa jazdy darmowy raport vin automatyczna skrzynia biegów pedały the grand tour online pl map24 audi q2 wymiary akumulatory samochodowe ranking 2017 prawo jazdy am do czego uprawnia zabezpieczenie samochodu alfa bmw bmw i8 spalanie klasy mercedesa bramki na a2 co obejmuje gwarancja samochodu wypuszczanie gazu z butli turystycznej baht tajlandia jak sprawdzic jaki olej do silnika jaki pickup raport tuv 2018 pełna lista pdf targi genewa bilety jak czytać oznaczenia opon toyota chr wymiary wirtualny alkomat a rzeczywistość dopuszczalna ilość alkoholu w rosji długa trasa samochodem porady zatankowanie benzyny do diesla objawy opłata recyklingowa samochód 2019 ile kosztuje oklejenie samochodu folią ochronną auta po kombivan ranking umweltzone berlin rejestrator jazdy ranking 2018 car wrapping autostrada bursztynowa bramki na a4 autostrada a6 opłaty oświadczenie sprawcy kolizji 2018 tempomat aktywny bezpieczne wakacje za granicą flota gps carbon w samochodzie zdjęcia aut kamera samochodowa czy warto winiety niemcy winiety czechy adam jesionek gdzie sprawdzić vin otomoto niemcy co można przewozić pomocą drogową najwygodniejszy samochód na trasy umiejętności kierowcy seszele na własną rękę jak sprawdzić biegunowość akumulatora bazar natury garnizon gdańsk czyszczenie elementów zewnętrznych samodzielne zwiedzanie krakowa wady i zalety transportu lotniczego branża spedycyjna gdzie mozna jezdzic gokartem delegacja warszawa czy oc jest obowiązkowe jeżeli nie jeżdżę samochodem kredyt samochodowy porównanie car sharing wrocław ustaw trasę do domu ile jest województw awaria na drodze ekspresowej gps do maszyn budowlanych bariera energochłonna cena chwilowki loanprofy wyznacz trasę do bezpieczeństwo w transporcie winiety włochy gdzie kupić co to jest transport aplikacja smogowa gdzie opłacić akcyzę za samochód aplikacja dla kamperów here maps wyznaczanie trasy ford powershift awarie mytaxi czy uber historia pojazdu za darmo akumulator samochodowy co jest pod maska samochodu czy trzeba przerejestrowywać auto jaka kurtka na motocykl ergo hestia wyrobienie zielonej karty