Intermodalny przewóz towarów coraz ważniejszym ogniwem branży transportowej

Intermodalny przewóz towarów coraz ważniejszym ogniwem branży transportowej

Realizowanie przewozów z wykorzystaniem jednej jednostki ładunkowej i kilku gałęzi transportu to realne korzyści dla wszystkich: producentów, przewoźników oraz końcowych odbiorców. Intermodalne usługi logistyczne ze względu na swoje liczne zalety z roku na rok zyskują na popularności, a znaczenie rozwiązań intermodalnych w rynku transportowym sukcesywnie wzrasta.

Rozwój infrastruktury oraz rosnące realne zainteresowanie przewozami intermodalnymi ze strony rynku - różnych sektorów gospodarki pozwala zakładać, że w najbliższych latach, niezmiennie, coraz więcej towarów będzie dostarczanych odbiorcom właśnie w ten sposób.

O tym, że transporty kombinowane stają się coraz chętniej wybieranym sposobem organizacji łańcucha dostaw, najlepiej świadczą statystki. Według danych Głównego Urzędu Statystycznego w 2018 roku łączna masa ładunków skonteneryzowanych przeładowanych w terminalach intermodalnych wyniosła 67,3 mln ton, co w stosunku do roku 2017 stanowi wzrost o 10,6%. Jednocześnie, do 35 wzrosła sama liczba morskich i lądowych terminali obsługujących transport kombinowany.

Przewozy kombinowane w praktyce


Zgodnie z definicją, aby dana usługa przewozowa mogła zostać uznana za transport intermodalny, spełnione muszą zostać łącznie dwa warunki:
  1. Towar na całej trasie przewożony jest za pomocą jednej jednostki ładunowej (np. w kontenerze),
  2. Przy przewozie wykorzystywane są różne gałęzie transportu.W Polsce głównie: droga + kolej. Dodatkowo może być również fracht morski i transport śródlądowy ).


Najważniejsze korzyści z wyboru transportu kombinowanego


Wybór metody intermodalnej pozwala optymalizować zarówno samą organizację procesu logistycznego, jak i jego koszty. Elastyczność usług świadczonych przez liderów nowoczesnych rozwiązań logisycznych w Polsce i za granicą pozwala dostosowywać sposób realizacji dostaw do indywidualnych potrzeb klienta. Warto przywołać tu przykład spółki PCC Intermodal SA, obsługującej 5 krajowych i zagranicznych terminali intermodalnych, skomunikowanych z największymi polskimi i europejskimi portami morskimi (m.in. Rotterdam, Hamburg, Gdańsk, Gdynia). Nowoczesna infrastruktura oraz umiejętne wykorzystanie sieci połączeń pozwalają operatorowi wykonywać przewozy intermodalne ładunków skonteneryzowanych od drzwi do drzwi w oparciu o nowoczesne usługi terminalowe i regularne połączenia kolejowe, łączące najważniejsze gospodarczo regiony Europy. Rozwiązanie intermodalne daje pewność, przewidywalność, przy zapewnieniu jednocześnie elastyczności. Zmniejsza koszty, dostarcza towary w sposób bezpieczny i na czas (Zastosowanie jednej jednostki załadunkowej na całej trasie przewozu pozwala wyeliminować koszty przeładunku, jednocześnie zmniejszając ryzyko uszkodzenia transportowanych produktów. Umożliwia zrównoważony rozwój transportu w globalnym świecie rosnącej wymiany handlowej. Zmniejsza emisje CO2 do atmosfery.

Biorąc pod uwagę wszystkie powyższe zalety oraz statystki dotyczące przewozów intermodalnych, nie ulega wątpliwości, że ranga tej formy transportu będzie wzrastać w kolejnych latach. W tym miejscu należy nadmienić że wiele projektów intermodalnych było i będzie możliwych dzięki Funduszom Europejskim i zorientowaniu UE na rozwiązania sprytne, mądre i nowoczesne, kompleksową logistykę i idący za nią transpot, które w synergii pozwalają rozwijać się gospodarkom lokalnym, pozytywnie oddziałowują na handel międzynarodowy,stymulując jego systematyczny wzrost, a jednocześnie są w pełni zgodne z polityką zmniejszania emisji dwutlenku węgla.

Przykład efektywnego rozwiązania intermodalnego i wykorzystania Funduszy Unijnych do budowy infrastruktury terminalowej.

Tu mapa naszych połączeń intermodalnych i zdjęcia terminali intermodalnych Kutno, Gliwice, FFO, Brzeg Dolny.

Zobacz stronę Grupy PCC.