Jak bezpiecznie zapakować rower na podróż samochodem?

Jak bezpiecznie zapakować rower na podróż samochodem?

Przewożenie roweru samochodem to nie lada wyzwanie, nawet z pomocą akcesoriów dostępnych na rynku. Opcje pakowania jednośladu można podzielić na dwie główne kategorie: przewożenie roweru w bagażniku lub na zewnątrz auta. Obydwie mają swoje wady i zalety, a decyzja o tym który sposób wybrać często sprowadza się do własnych preferencji i pojemności bagażnika lub wytrzymałości konstrukcji auta. Jak pakować rower na krótkie i długie podróże samochodowe?

Rower w bagażniku

Jeśli dbasz o kondycję techniczną swojego roweru i chcesz, by na miejsce dotarł bez uszkodzeń, rozkręcenie go, schowanie w dedykowanych do tego torbach i zabezpieczenie na czas podróży wypadają zdecydowanie najlepiej. W specjalistycznych sklepach dostępne są różne modele toreb i walizek do transportu rowerów, przygotowane tak by ich pakowanie i przewożenie było możliwie najłatwiejsze i najbezpieczniejsze. Większość wysokiej jakości toreb i walizek zmieści w sobie wszystkie elementy roweru, dając dostęp do odpowiednich przegródek na koła, ramę czy pedały, ale dostępne są też opcje pozwalające na bezpieczny przewóz samych kół czy ramy. Dostępne modele toreb i walizek do pakowania roweru możesz sprawdzić w sklepie Bikester.pl.

Dlaczego warto przewozić rower w bagażniku? Rozłożony na części i zabezpieczony w torbie nie uszkodzi się podczas jazdy, czy to na krótszej, czy dłuższej trasie. Rower w bagażniku nie wpływa też w żaden sposób na łatwość prowadzenia czy dynamikę jazdy samochodu, czego nie można powiedzieć o rowerach zaczepionych na dachu, bagażniku czy haku auta. Rower w walizce wymaga też mniejszej ilości zabezpieczeń – te mocowane na zewnątrz samochodu stwarzają ryzyko dla innych uczestników ruchu, jeśli zapięcia miałyby zawieść i rower mógłby spać na drogę, pieszego czy inny samochód.


Walizka do transportu roweru od Red Cycling Products - dostępna w promocyjnej cenie 950 zł na Bikesterpl

Problemy? Wkładając rower do dedykowanej torby i wraz z nią do bagażnika znacznie ograniczasz pakowność swojego samochodu. Zależnie od modelu walizki, jej długość i szerokość często przekracza 1x1,5 metra, co w praktyce oznacza zajęcie całej podłogi bagażnika, a w mniejszych autach złożenie tylnych siedzeń lub ustawienie walizki z rowerem na tylnej kanapie. Jeśli planujesz pakować bagaże i ekwipunek wyjazdowy, w aucie szybko zrobi się ciasno.

Przewożenie roweru na aucie – którą opcję wybrać?

Jeśli nie możesz wpakować roweru do bagażnika lub nie chcesz zmagać się z koniecznością jego ponownego skręcania po dotarciu do celu, rozwiązaniem może być przewożenie jednośladu na dachu, bagażniku lub haku samochodowym. Do każdej z opcji potrzebny będzie zakup specjalnego bagażnika, uchwytów i zabezpieczeń, które zdołają utrzymać rower bezpiecznie przez cały przebieg trasy. Wożenie roweru poza autem jest opcją popularną, ale trzeba nastawić się tu na pewne problemy i wyzwania.


Bagażnik Thule ThunderWay 2 - dostępny na Bikester.pl za 2199 zł

Wybierając bagażnik dachowy, musisz przygotować się na trudności z mocowaniem roweru. Jednoślad nie tylko trzeba dźwignąć na tyle wysoko, by ustawić go na bagażniku, ale i zabezpieczyć tak, by podczas jazdy nie spadł na drogę. Pamiętaj, że samochód z bagażem na dachu będzie stawiał większe opory podczas jazdy, zwiększy zużycie paliwa, a jazda po autostradzie nie będzie zbyt przyjemna i wymusi nieco wolniejsze poruszanie się. Dodatkowym utrudnieniem będzie chęć zaparkowania – z rowerem na dachu nie skorzystasz z żadnego parkingu podziemnego, a zostawiając rower na dachu i odchodząc od auta ryzykujesz, że ktoś zechce go zdemontować.

Rower na dachu czy bagażniku auta?

Rower można zamocować do auta także na bagażniku zaczepionym o hak, pamiętając że na bagażniku musi znaleźć się trzecia tablica rejestracyjna nie zasłonięta przez rower. Mocowanie jednośladu jest tu łatwiejsze i bezpieczniejsze niż w przypadku dachu, choć oczywiście problem może pojawić się gdy auto nie ma haka. W takiej sytuacji rozwiązaniem mogą być uchwyty mocowane do klapy bagażnika, idealne dla samochodów typu hatchback lub kombi. Opory powietrza będą tu porównywalne do tych przy przewozie roweru na haku, ale w dalszym ciągu trzeba się liczyć z większym spalaniem, niż gdyby rower ukryć w bagażniku i nie zaburzać opływowej konstrukcji auta. W przypadku wszystkich sposobów montażu roweru na zewnątrz musisz liczyć się też z tym, że jakakolwiek stłuczka może oznaczać całkowite zniszczenie roweru, a sama podróż i wystawienie roweru na działanie wiatru, deszczu i innych warunków atmosferycznych może być niszczące dla ramy, łańcucha i innych pracujących elementów jednośladu.