Jak VW garbus wpłynął na motoryzację?

Jak VW garbus wpłynął na motoryzację?

Historia Volkswagena Garbusa (znanego jako VW T1) jest bardzo bogata i związana z wieloma ciekawymi historiami. W pewnym momencie praktycznie każdy kierowca marzył o tym, aby wyposażyć się w taki samochód i pochwalić się nim przed swoimi znajomymi lub kolegami z pracy. Ten model auta jest dobrze znany po dzień dzisiejszy i zostawił trwały ślad w historii motoryzacji. Warto dowiedzieć się o nim nieco więcej.

Volkswagen Garbus - skąd się to w ogóle wzięło i jakie były początki?

Historia Garbusa sięga okresu międzywojennego. W 1931 roku została założona fabryka Porsche. Zajął się tym Ferdinand Porsche (twórca modelu T1). Garbus powstał na specjalne życzenie Adolfa Hitlera, który skupił się na tym, aby zapewnić niemieckiej ludności samochód elegancki, ale też niezawodny i stosunkowo tani w produkcji. Udało mu się to w stu procentach.

Volkswagen Garbus pojawił się na rynku w roku 1934 i od razu podbił serca zmotoryzowanych osób. Początkowa cena za zakup pojazdu wynosiła 990 marek. Inwestorzy mieli z niego korzystać zwłaszcza w trakcie krótszych wycieczek i dojazdu do pracy. Później zaczęły się pojawiać kolejne prototypy (m.in. V1 i V2 w 1936 roku, ale też V38 i V39 w latach 1938-1939).

Najpierw Garbusa znano pod nazwą Porsche Typ 60. Sytuacja zmieniła się po zakończeniu działań wojennych, a z pomocą przyszła brytyjska armia. To właśnie w tym momencie o modelu T1 było coraz głośniej. Dowiedz się więcej jak Garbus wpłynął na motoryzację i podziel się zebraną wiedzą z rodziną i przyjaciółmi.

Volkswagen Garbus - podstawowe parametry techniczne

W tym miejscu wypada się pochylić nad podstawowymi parametrami technicznymi Garbusa. Warto wspomnieć chociażby o:
  • wielocylindrowym silniku spalinowym B4,
  • pojemności skokowej w granicach od 1131 cm sześciennych do 1584 cm sześciennych.


Wnętrze było wykonane niezwykle precyzyjnie. Służyło zainteresowanym do przewozu maksymalnie czterech osób, co jak na tamte czasy było ogromnym komfortem. Do dyspozycji była również spora przestrzeń bagażowa (przydająca się np. podczas pikników). Zastosowano również skrętne drążki i stabilizatory. Dzięki nim nie było żadnych trudności z poruszaniem się po trudniejszym terenie i utrzymaniem płynności jazdy.

Początkowe modele miały hamulce bębnowe oraz mechaniczne kierunkowskazy. W modelach produkowanych w latach późniejszych pojawiały się czterobiegowe skrzynie biegów (manualne) lub skrzynie półautomatyczne (trzy biegi). Auto nie przegrzewało się, ponieważ silnik był skutecznie chłodzony powietrzem. Poza tym warto wspomnieć o wbudowanej chłodnicy. Na szczególne uznanie zasługuje wersja z roku 1967 wyposażona w 1,5 litrowy silnik. Wszystkim fanatykom modelu T1 polecane są Części w garbus.pl, dzięki którym w krótkim czasie można stworzyć auto własnych marzeń. 

Wprowadzane innowacje

Nie ulega wątpliwości, że Volkswagen Garbus to doskonały samochód do renowacji i co najważniejsze zajmuje się tym wielu profesjonalistów. Wszelkie niezbędne części można zakupić pod adresem https://garbus.pl/czesci-do-vw-garbusa.

Pod koniec XX wieku Volkswagen zdecydował się na wprowadzenie pewnych innowacji. Chodzi m.in. o wersję New Beetle. Znalazł się w nim ultra mocny silnik (o pojemności sięgającej poziomu 3,2 litra i mocy maksymalnej 225 KM). Do dyspozycji kierowców oddano też sześciobiegową skrzynię biegów w wersji manualnej lub automat z czterema lub pięcioma biegami. Ciekawostką był też fakt zastosowania napędu na przednią oś. W 2011 próbowano jeszcze wdrożyć produkcję modelu The Beetle, ale wszystko upadło w roku 2019. Według wielu specjalistów ze świata motoryzacji oraz samych kierowców VW Garbus został uznany za jeden z najbardziej wpływowych samochodów XX wieku. W rankingu zajął czwarte miejsce.