Na czym polega usługa logistyki zwrotów?

Na czym polega usługa logistyki zwrotów?

Logistyka zwrotów to transport towarów i produktów do miejsca ich pochodzenia. W wyniku rozwoju branży eCommerce i związanego z nim wzrostu liczby zwrotów zamówień, warto zainwestować w stosunkowo tanią i szybką logistykę zwrotów. Na co warto więc zwrócić uwagę?

Logistyka zwrotów – czym jest?

Najprościej mówiąc, logistyka zwrotów to suma procesów, które mają skutkować dowiezieniem produktów z miejsca B do miejsca A w celu naprawy, wymiany lub utylizacji. Jeśli przedsiębiorca chce utrzymać z klientami dobre relacje musi zadbać o to, aby zapewnić im komfortowy zwrot. To jeden z podstawowych elementów zapewnienia pozytywnych doświadczeń zakupowych.

 

Dlaczego logistyka zwrotów jest tak ważna?

Opinia konsumentów o sklepie internetowym budowana jest na podstawie kilku czynników. Należy do nich również obsługa posprzedażowa. Optymalna logistyka zwrotów to jeden ze składowych czynników prowadzących do usprawnienia procesów i zapewnienia usług najwyższej jakości. Sprawiają, że konsument ufa marce i chce do niej wracać.

 

Kolejną zaletą zapewnienia sprawnej logistyki zwrotów jest optymalizacja procesów, a w związku z tym – obniżenie kosztów operacyjnych. Ponadto wpływa również na skuteczne wykorzystanie zasobów, określanych jako zużyte i minimalizuje ilość odpadów, co wiąże się z pozytywnym wpływem na środowisko naturalne.

 

 

Logistyka zwrotów – czego dotyczy?

Do elementów logistyki zwrotów zalicza się:

  • zarządzanie zwrotami każdego typu,
  • wysyłanie towarów ze sklepu do magazynu, co ma wpływ na zwiększenie powierzchni sklepu dla kolejnych produktów,
  • kontrola jakości produktów ze zwrotu do magazynu,
  • „odświeżanie” produktów w celu ponownego ich wystawienia w sklepie,
  • recykling lub zniszczenie produktów, które nie mogą być ponownie wystawione na sprzedaż,
  • rozmieszczenie towaru w magazynie,
  • odesłanie opakowań, które mogą być ponownie wykorzystane przy nowych produktach i towarach.

 

Jak wygląda proces logistyki zwrotów?

Na czym więc polega realizacja logistyki zwrotów w przedsiębiorstwach? Firmy, które chcą jak najlepiej zadbać o klientów, stawiają na szybką obsługę administracyjną. Oznacza to przyjęcie zwrotu do systemu oraz informowanie konsumenta o jego statusie. Następnie przedsiębiorstwo podejmuje kolejne kroki, dotyczące postępowania ze zwrotem.

 

Obsługa zwrotów obejmuje kontrolę jakościową, procesy mające na celu odświeżenie towaru, ponowne jego zapakowanie oraz skierowanie do powtórnej sprzedaży. Produkt może również trafić do magazynu lub trafić do utylizacji. Wiele firm, które prowadzą działalność logistyczną, obsługuje rynek międzynarodowy i funkcjonuje w wielu państwach, np. europejskich.

 

Zalety logistyki zwrotnej

Logistyka zwrotów ma ogromny wpływ na koszty ogólne logistyki oraz zapewnianiu klientom pozytywnych doświadczeń sprzedażowych oraz posprzedażowych. Może to przełożyć się na zaangażowanie konsumentów, wzbudzenie ich zaufania, a także powrót do sklepu w celu ponownego dokonaniu zakupu kolejnych produktów.

 

Odpowiednia opieka nad klientem, który zdecydował się dokonać zakupu towarów w danym sklepie sprzyja pozytywnym opiniom. W obecnych czasach i przy aktualnych możliwościach dzielenia się informacjami w sieci, warto zadbać o wizerunek przedsiębiorstwa. Konkurencja na rynku jest ogromna, a klientów można bardzo łatwo stracić, jeśli nie spełnia się ich oczekiwań.

 

Jeśli stajesz przed wyborem systemu logistyki zwrotów zwróć uwagę, co najbardziej pasuje do profilu Twojego przedsiębiorstwa. Zastanów się nad potrzebami zarówno firmy, jak i klientów. Logistyka zwrotów może mieć pozytywny wpływ na Twoją markę oraz wzrost sprzedaży, a przecież dokładnie o to chodzi.