Podział olejów do maszyn hydraulicznych

Podział olejów do maszyn hydraulicznych

Olej jest jednym z najistotniejszych elementów eksploatacyjnych nie tylko w samochodach osobowych, ale również w autach towarowych czy też maszynach rolniczych. W kwestii tych ostatnich należy pamiętać, że ten rodzaj oleju nie jest jedynym wymaganym do ich poprawnego działania.

Olej jest jednym z najistotniejszych elementów eksploatacyjnych nie tylko w samochodach osobowych, ale również w autach towarowych czy też maszynach rolniczych. W kwestii tych ostatnich należy pamiętać, że ten rodzaj oleju nie jest jedynym wymaganym do ich poprawnego działania.

Nasi rodzice czy dziadkowie pamiętają czasy, w których do ich starszych maszyn rolniczych wlać można było jakikolwiek olej, a silnik i tak działał bez zarzutu. Obecnie jednak, dobór oleju potrafi przysporzyć wiele problemów, a spowodowane jest to ciągłym postępem technologicznym.

Oleje silnikowe

Ten rodzaj jest bardzo popularny wśród osób poruszających się samochodami osobowymi. Oczywiście fakt ten nie sprawia, że oleje te nie są stosowane w ciągnikach czy innych maszynach rolniczych, a wręcz przeciwnie. Osoby orientujące się w klasyfikacjach tych olejów smarnych nie będą miały problemu z dobraniem odpowiedniego rodzaju.

Klasyfikacja danych olejów odbywa się na podstawie dwóch aspektów. Pierwszym z nich jest europejski standard SAE określający klasę lepkości oraz temperaturę pracy silnika, do której jest przystosowany. Liczba klas temperatur wynosi łącznie dwanaście, a dzieli się ona na sześć klas letnich oraz sześć zimowych.

W drugiej kolejności istotne jest sprawdzenie, jak stworzony został olej i określenie czy będzie on adekwatny dla naszego silnika. Robimy to na podstawie informacji widniejącej na etykiecie. W danym przypadku klasy oleju są trzy, a mianowicie mineralny, syntetyczny oraz półsyntetyczny.

Oleje hydrauliczne i przekładniowe

Zaopatrując się w zwykły olej silnikowy trzeba jeszcze pamiętać, że maszyny rolnicze wymagają od nas jeszcze dwóch typów olejów. Mianowicie, olej przekładniowy służy do odpowiedniego zabezpieczenia skrzyni biegów, a także pozostałych elementów mogących się ścierać, np. Zębatek.

Do wszystkich elementów hydrauliki siłowej występujących w maszynach rolniczych, przyda się również olej hydrauliczny. Zarówno w jednym, jak i drugim rodzaju określa się ich klasy. Robione jest to jednak nieco inaczej, gdyż każdy z producentów posiada swoją indywidualną klasyfikację, która musi być zgodna z normą ISO/DIS 6743 lub DIN 51 524.

Oleje wielofunkcyjne

Ten rodzaj to na pierwszy rzut oka najpraktyczniejsze rozwiązanie. Oleje te, umożliwiają pracę we wszystkich elementach danej jednostki i są uznawane za połączenie trzech wyżej wymienionych olejów. Nie jest to jednak tak proste, ponieważ dystrybutor olejów zaleca, aby dane rodzaje stosować tylko do starszych maszyn, które najlepsze lata mają już za sobą. 

Nowoczesne jednostki napędowe dla poszczególnych układów potrzebują innych właściwości smarnych, a to wszystko po to, by działały one dużo prężniej i sprawniej. Będąc jednak przy typach olejów uniwersalnych, wyróżnia się:

  • Przekładniowo-hydrauliczny - UTTO
  • Silnikowo-przekładniowo-hydrauliczny - STOU


Pierwszy z nich coraz częściej służy nowszym jednostkom, gdyż jest stale udoskonalany i spełnia wymagania zarówno dla przekładni jak i układów hydraulicznych. Drugi typ, a mianowicie STOU, jest póki co przeznaczany wyłącznie dla starszych maszyn i tworzony po to, by nie inwestować w nie zbyt dużej ilości pieniędzy.