Rodzaje wycieraczek samochodowych

Rodzaje wycieraczek samochodowych

Wycieraczki już od lat stanowią podstawę wyposażenia każdego samochodu. Poprawiają one widoczność i bezpieczeństwo, a także komfort jazdy. Istnieje jednak kilka rodzajów wycieraczek samochodowych, które różnią się kształtem, konstrukcją oraz zastosowaniem. W niniejszym artykule dowiedzą się Państwo o ich najpopularniejszych typach, a także o tym jak poprawnie dobrać wycieraczkę samochodową do własnego auta.

Wycieraczki szkieletowe

Pierwszym rodzajem są wycieraczki szkieletowe. Wyróżniają się ze względu na ich konstrukcję – jest to guma przymocowana do metalowego ramienia. Taki typ charakteryzuje się wytrzymałością oraz mocnym dociśnięciem do szyby - dzięki temu wycieraczka będzie w stanie zebrać nawet spore ilości deszczu, śniegu czy błota. W wersjach szkieletowych występują również usprawnienia elementów najbardziej narażonych na korozję oraz czynniki atmosferyczne. Polega to na wzmocnieniu zewnętrznych części za pomocą wykorzystania różnych stopów metali lub cynku. Same wycieraczki szkieletowe dzielą się też na kilka typów. Są to wycieraczki proste (na przykład OXIMO seria WUS 500), modele rozbudowane (na przykład posiadające plastikowy spojler OXIMO seria WUSP 550), dzięki którym możliwe jest lepsze dociśnięcie do szyby podczas jazdy z większą prędkością oraz wersje zawierające spryskiwacze. Niewątpliwie, taki rodzaj wycieraczek jest najpopularniejszy i najczęściej spotykany w samochodach - głównie ze względu na ich wytrzymałość oraz to, że pasują do wielu modeli samochodów.



Wycieraczki bezszkieletowe

Następnym w kolejności rozwiązaniem są cieszące się dużym zainteresowaniem wycieraczki bezszkieletowe. Charakteryzuje je intensywnie wygięty kształt, który w potocznej mowie nazywa się “bananem”. Tutaj główną różnicą jest fakt, że pióra wycieraczki są montowane bezpośrednio do jej ramienia. Natomiast, w celu zniwelowania niestabilności związanej z brakiem szkieletu, stosuje się bardziej wytrzymałe tworzywa do produkcji wycieraczek. Są one zaprojektowane z myślą o dynamicznej jeździe, ponieważ stawiają mniejszy opór powietrzu. Dodatkowo ich zaletą jest lepsze zbieranie wody oraz cichsza praca w porównaniu do szkieletowych zamienników. Te trzy zalety decydują jednak o nieco wyższej cenie produktu. Wśród popularnych rozwiązań wycieraczek bezszkieletowych znaleźć możemy chociażby modele z serii WU od Oximo.

Wycieraczki hybrydowe

Ostatnim rodzajem są wycieraczki hybrydowe czyli najbardziej zaawansowana konstrukcja, a co za tym idzie najdroższa. Jest to wersja mniej popularna od wcześniej omawianych poprzedników, jednak wciąż cieszy się zainteresowaniem wielu kierowców, szczególnie tych najbardziej wymagających. Charakterystyczna budowa tych modeli opiera się na połączeniu wycieraczek szkieletowych oraz płaskich. Posiadają nisko profilowy szkielet, który jest nieco mniej widoczny niż przy innych konstrukcjach. Wytwarza się je z wytrzymałych i elastycznych tworzyw, przez co wycieraczki hybrydowe efektywnie zbierają wodę i gwarantują odpowiednią jakość zbierania zanieczyszczeń z szyby. Wśród liderów hybrydowych rozwiązań jest z pewnością seria WUH, która jest stworzona dzięki połączeniu polietylenu, poliwęglanu, kauczuku oraz silikonu.