Zabezpieczenie towaru w transporcie - kto jest odpowiedzialny?

Zabezpieczenie towaru w transporcie - kto jest odpowiedzialny?

W przypadku transportu lądowego, morskiego czy lotniczego zawsze obowiązuje jedna wspólna zasada: towar musi być odpowiednio zabezpieczony. Mowa zarówno o załadunku, jak i rozładunku, a także drodze, jaką musi pokonać towar do punktu docelowego. Informacje o tym, kto powinien dopilnować wszelkich formalności z tym związanych, znajdziemy w prawie przewozowym.

Obowiązki nadawcy i odbiorcy

O tym, kto konkretnie powinien odpowiadać za zabezpieczenie towaru podczas transportu, powinna informować umowa między nadawcą a odbiorcą. Jeśli jednak tak się nie stało, to przyjmuje się, że za załadunek odpowiada nadawca. Wynika to z faktu, że przewoźnik nie zawsze ma możliwość odpowiedniego zabezpieczenia towaru na tym etapie. Z drugiej strony, ze względu na świadczone usługi, przewoźnik musi być obecny w trakcie załadunku. Podobne zasady obowiązują w czasie rozmieszczania towaru.

Za zabezpieczenie ładunku odpowiada już przewoźnik. Jest on zobowiązany do dostarczenia towarów bez uszkodzeń do punktu docelowego. Dlatego też powinien on dysponować odpowiednim sprzętem i doświadczeniem. Niestety, prawo przewozowe nie reguluje tej kwestii w jednoznaczny sposób.

Kto odpowiada za rozładunek towaru?

W czasie rozładunku odpowiedzialność spada na odbiorcę. Oczywiście, w określonych sytuacjach można zrzucić ją na przewoźnika, ale jest to możliwe naprawdę rzadko. Warto też pamiętać, że krajowe prawo przewozowe różni się od międzynarodowego. Dlatego przed zleceniem transportu towaru dobrze jest zapoznać się z wszelkimi szczegółami. W przypadku wszelkich niejasności dotyczących kwestii odpowiedzialności za załadunek i rozładunek można zastosować prawo krajowe.

Podczas transportu zdarza się, że niektóre towary ulegają uszkodzeniu. Niewłaściwe zabezpieczenie ładunku to niestety dość częsta przyczyna takiego stanu rzeczy. Przewoźnik najczęściej nie bierze odpowiedzialności za takie sytuacje, więc wina spada albo na nadawcę, albo na odbiorcę.

Z powodu często występujących niejasności w prawie przewozowym należy drobiazgowo podejść do tworzenia umowy. W dokumencie powinny znaleźć się wszelkie kwestie dotyczące odpowiedzialności w zabezpieczaniu towaru w transporcie i konsekwencjach wynikających z niewywiązania się z umowy.

Plomby plastikowe jako jedno z zabezpieczeń

Przewożenie towarów na duże odległości wiąże się nie tylko z ryzykiem ich uszkodzenia, ale również kradzieży. Dlatego też warto zainwestować w mechanizmy zabezpieczające, takie jak np. plomby plastikowe. Utrudniają one dostęp do ładunku niepowołanym osobom, informują o potencjalnej kradzieży lub ingerencji, a także mogą pomóc w odszukaniu winnego.

Plomby plastikowe to nie tylko gwarancja bezpiecznego dotarcia towaru do celu, ale również szansa na wykrycie manipulacji przy ładunku. Cechują się one wytrzymałością i łatwością montażu. W przypadku plomb plastikowych mamy do czynienia z tzw. plombami jednorazowymi (po zerwaniu nie ma możliwości założenia plomby ponownie).