Rodzaje napędów. Czym się od siebie różnią i jak działają?

Rodzaje napędów. Czym się od siebie różnią i jak działają?

RWD to napęd na tylną oś, a napęd AWD to możliwość przekazywania momentu obrotowego na każde z kół — skróty te nie są tajemnicą dla nikogo, kto interesuje się motoryzacją. Wielu z nas może nie znać jednak cech charakterystycznych i zastosowań każdego z tych rozwiązań. Z tego artykułu dowiesz się, który z wymienionych napędów najlepiej odpowiada na twoje potrzeby.

AWD — działa jak magia, ale to wciąż technologia

I to taka technologia, która realnie podnosi komfort i bezpieczeństwo jazdy. Jak działa napęd AWD? Każda marka stosuje nieco inne rozwiązania w tym zakresie. Ogólna zasada działania jest jednak zawsze taka sama. Napęd przenosi moc silnika na wszystkie cztery koła jednocześnie, wykorzystując posiadane dane do zarządzania ich pracą w czasie rzeczywistym.

Jak wygląda to w autach Jaguar? System firmy Jaguar jest zawsze włączony, wykrywając wszystkie siły działające na samochód. Stale monitoruje prędkość i trakcję każdego koła, zawieszenie, układ kierowniczy oraz hamulce, zbierając dane 100 razy na sekundę. Za systemem stoją zaawansowane algorytmy, które w razie zagrożenia pozwalają na natychmiastowe opanowanie sytuacji bez wysiłku ze strony kierowcy.

System AWD od Jaguara posiada napęd na cztery koła dołączany automatycznie. Zaleca się go zarówno fanom off-roadu, jak i kierowcom, którzy nie zjeżdżają z asfaltowych dróg. Korzyści płynące z AWD odczuwa się przecież także na standardowych szosach — tym bardziej że warunkom atmosferycznym w Polsce przez większą część roku daleko do ideału. Co godne uwagi, all wheel drive od Jaguara znalazł swoje zastosowanie nie tylko w modelach spalinowych. Rozwiązanie to znajdziesz również w autach hybrydowych, takich jak Jaguar E-PACE PHEV oraz F-PACE, a także w elektrycznym Jaguarze I-PACE.

RWD — solidny napęd dla aut z najwyższej półki

Większość pojazdów sportowych i luksusowych korzysta właśnie z napędu RWD — napędu na tylną oś. Dlaczego? Napęd RWD zapewnia efektywne przenoszenie mocy podczas przyspieszania, zwrotność w zakrętach oraz wrażenia z jazdy w porównaniu z pojazdami wykorzystującymi napęd na przednie koła. Napęd RWD może być także zestawiany z bardzo mocnymi silnikami. Rozwiązanie to nie jest jednak pozbawione wad. Jak poradził sobie z nimi Jaguar?

Wzorowo. Jak powszechnie wiadomo napęd RWD może powodować pewną nadsterowność, czyli utratę kontroli nad tylną częścią pojazdu, co potrafi przysporzyć trudności niedoświadczonym kierowcom. Jaguar wprowadził jednak rozwiązania, dzięki którym jego auta wykorzystujące napęd na tylną oś są w pełni bezpieczne i łatwe w prowadzeniu.

Świetny tego przykład stanowi Torque Vectoring by Braking — system zastosowany między innymi w Jaguarach XE oraz XF. Rozwiązanie to polega na wykorzystywaniu hamulców auta do inteligentnego rozprowadzania momentu obrotowego. Dzięki temu nadwyżki mocy nie powodują łatwej utraty przyczepności tylnej osi, a kierowca nie jest pozbawiany niepowtarzalnych wrażeń płynących z jazdy.

Napęd RWD to idealne rozwiązanie dla tych, którzy uwielbiają prowadzić swoje auta w sposób dynamiczny. Poza tym świetnie sprawdza się on na długich trasach. Jeśli podróżujesz często i lubisz czerpać przyjemność z jazdy, jest wysoce prawdopodobne, że napęd na tylną oś to coś dla ciebie.

4x4 - idealne w teren, ale nie tylko

Pojazdy z napędem na cztery koła są zbudowane tak, aby poradzić sobie w każdych okolicznościach. Sprawdzają się świetnie w sytuacjach o niskiej przyczepności, takich jak jazda przez błoto, piasek, śnieg lub lód. Czy jednak są zarezerwowane dla miłośników bezdroży? Absolutnie nie. W wielu miejscach w Polsce przez większą część roku na ulicach panują ciężkie warunki. Napęd 4x4 znacznie podniesie komfort i bezpieczeństwo jazdy, nawet jeśli rzadko lub nigdy nie zjeżdżasz z asfaltu.

Należy jednak zaznaczyć, że istnieje kilka rodzajów napędów 4x4. Oto najpopularniejsze konfiguracje.

Ręcznie dołączany napęd 4x4

Jest to stosunkowo proste rozwiązanie z technicznego punktu widzenia. Dzięki temu oferuje ono dużą wytrzymałość i odporność na awarie. W tej konfiguracji standardowo auto korzysta z napędu tylnego, a napęd przedni można do niego dołączyć. Pomiędzy osiami nie znajduje się mechanizm różnicowy — obie obracają się identycznie. Kierowca musi jednak zatrzymać się, aby dokonać przełączenia napędu i robi to manualnie, co bywa niewygodne.

Stały napęd 4x4

Tu rozdział momentu obrotowego między tylną a przednią osią jest stały. Nie musi on być rozdysponowany równo po połowie, lecz jego proporcje są niezmienne. Rozwiązanie to jest najprostsze ze wszystkich dostępnych z technicznego punktu widzenia i może dawać wiele frajdy z jazdy. Nie należy ono jednak do najpraktyczniejszych.

Automatycznie dołączany napęd 4x4

Oto rozwiązanie stosowane w najnowszych autach Jaguar i tym samym najbardziej uniwersalne ze wszystkich dostępnych. Stanowi ono połączenie wszystkich zalet obu wymienionych wyżej konfiguracji. Druga oś jest dołączana automatycznie, gdy dochodzi do utraty przyczepności. W przeciwieństwie do stałego napędu na cztery koła, nowoczesny napęd dołączany pozwala dobrać właściwą proporcję rozdziału napędu dokładnie dostosowaną do panujących w danej chwili warunków lub wręcz przewidując, co za chwilę się wydarzy.

Szerokiej drogi!

Przedstawiliśmy ci całkiem szeroki zakres możliwości, nieprawdaż? Jesteśmy przekonani, że dzięki tym informacjom z łatwością podejmiesz trafną decyzję. Poza tym wśród napędów i rozwiązań oferowanych przez markę Jaguar, na pewno znajdą się takie, które trafnie zaadresują twoje upodobania i potrzeby. Powodzenia!