Profesjonalne zdjęcia aut - fotografia motoryzacyjna

Profesjonalne zdjęcia aut - fotografia motoryzacyjna

Zrobienie dobrego zdjęcia samochodu wymaga nawet od fotografa amatora nutki profesjonalizmu. Niezbędna jest znajomość podstawowych technik i zasad, dzięki którym możliwe jest stworzenie dobrego ujęcia. Fotografia motoryzacyjna wyrosła z potrzeb producentów samochodów, którzy chcą jak najkorzystniej przedstawić ofertę sprzedażową swojego samochodu. Z drugiej strony portale sprzedażowe umożliwiają zwykłemu Kowalskiemu umieszczenie swojej oferty w internecie, udostępniając cały panel z opcją dodawania informacji o samochodzie, zdjęć itp. Tutaj dobre zdjęcia również mają duże znaczenie.

Fotografia motoryzacyjna jest więc zajęciem dla profesjonalistów, jeśli mamy na myśli wizualizacje dla dużych producentów, którzy wykorzystują je w reklamach o szerokim zasięgu, w swoich katalogach, banerach, ulotkach. W tym przypadku można też mówić o fotografii reklamowej. Jeśli chodzi o zdjęcia dla bezpośrednich sprzedawców, poniżej znajduje się kilka wskazówek, jak zrobić poprawne ujęcie.

Pierwsza kwestia to przygotowanie samochodu. Niezależnie od stanu technicznego auta przed zrobieniem zdjęcia warto go umyć i wypolerować. To na pewno podnosi o kilka oczek w górę poziom atrakcyjności. Poza tym przeglądając kilkadziesiąt różnych ofert potencjalni kupcy w pierwszym momencie przykuwają uwagę do wyglądu, a potem szukają konkretnych danych.
Druga rzecz to dobry sprzęt fotograficzny. Zdjęcie ma być wyraźne, ostre. Najlepszą opcją są lustrzanki, które umożliwiają różne konfiguracje ustawiania światła, wartości przysłony, czasu naświetlania. Przy dobrej pogodzie czasami wystarczy nawet aparat z telefonu komórkowego. Teraz producenci telefonów kładą nacisk na dobre aparaty, które potrafią robić równie dobre zdjęcia co droższe aparaty.
Kolejna ważna umiejętność to odpowiednie kadrowanie. Najlepiej stosować się do zasady trójpodziału. Jest to uniwersalna perspektywa, która daje wyraźny obraz o widocznym temacie. Jeśli kadrowanie nie jest zbyt zadowalające zawsze może skorzystać z programów do obróbki zdjęć i wyciąć ręcznie fragment.

Robiąc zdjęcie w plenerze najlepiej poczekać na dobre warunki oświetleniowe. Słońce nie może być zbyt ostre, dlatego godziny południowe należy raczej omijać. Najlepszą porą w okresie wiosenno-letnim jest późne popołudnie, kiedy słońce zaczyna chować się za horyzont, ale jego promienie są jeszcze dosyć wyraźne.

Nie można także zapomnieć o tle. Wiadomo, że w „roboczych” warunkach trudno o profesjonalne tło, ale w tym aspekcie trzeba postarać się, by drugi plan był w miarę jednolity i nie za bardzo rzucał się w oczy. Sceneria nie może odwracać wzroku od głównego tematu. Warto np. zdjęcia auta zrobić na łące, przy lesie, wodzie, w naturalnym otoczeniu.

Wykonując zdjęcia samochodu w ramach jego późniejszej sprzedaży trzeba zastanowić się nad tym, co chciałby na nich zobaczyć potencjalny kupiec, na jakie szczegóły będzie zwracał uwagę. Oferta sprzedażowa powinna więc zawierać wiele ujęć całościowych i częściowych, które zaprezentują ważne elementy takie jak lampy, nadwozie, koła, felgi itp. Użytkownik portalu musi dostać jak najwięcej, wtedy łatwiej mu będzie się zdecydować.

Fotografia motoryzacyjna w branży reklamowej funkcjonuje też jako fotografia produktowa, która jest pojęciem dużo szerszym. Na potrzeby kampanii reklamowych samochody fotografuje się także w profesjonalnych studiach z wykorzystaniem całego arsenału sprzętu, w asyście fotografów i osób pomagających w tworzeniu wizualizacji, oświetleniowców, grafików etc.

Przy zapoznaniu się z podstawowymi zasadami fotografii i dobrym przygotowaniem samochodu tak naprawdę każdy jest w stanie zrobić dobre ujęcie, które nada się na ogłoszenie sprzedaży. Trzeba poświęcić trochę czasu i cierpliwości, ale z pewnością warto zatroszczyć się o jakość i poprawność zdjęć, bo to procentuje późniejszą transakcją.