Przepalona uszczelka pod głowicą - objawy, naprawa, koszty

Przepalona uszczelka pod głowicą - objawy, naprawa, koszty

Przepalona uszczelka pod głowicą to jedna z najbardziej przykrych sytuacji, jakie mogą spotkać kierowcę na drodze. Uszkodzenie uszczelki pod głowicą może wiązać się z koniecznością poniesienia wielu kosztów. Zanim jednak kierowca zostanie na nie narażony, warto, aby dowiedział się, co było przyczyną awarii i w jaki sposób można naprawić ten problem.

Do czego w samochodzie służy uszczelka pod głowicą?

Na początek zastanówmy się, czym w ogóle jest uszczelka pod głowicą i jakie zadanie ma w naszym samochodzie. Wykonana jest ona z różnego rodzaju sztucznych materiałów, wśród których najczęściej znajdziemy metale lub kompozyty. Uszczelka znajduje się pomiędzy silnikiem a blokiem silnika. W sportowych samochodach nierzadko stosuje się także uszczelki miedziane, gdyż dzięki nim ciepło znacznie lepiej jest odprowadzane z bloku. Uszczelka ta narażona jest niestety na wiele szkodliwych czynników, które mają wpływ na jej wygląd oraz dalszą pracę. Do czynników tych zalicza się wysokie ciśnienie pracy silnika oraz skrajne temperatury.

Diagnostyka i naprawa uszkodzonej uszczelki pod głowicą

Wymiana uszczelki pod głowicą wiążę się z szeregiem czynności polegających na demontażu i ponownym montażu poszczególnych elementów układu samochodu. Warto jednak pamiętać, aby w przypadku wymiany uszczelki postawić na jej dobrą jakość, gdyż to zniweluje konieczność wymiany złej jakości części po kilku latach. W niektórych pojazdach, zwłaszcza wśród aluminiowych diesli 2.0 i 2.2 D-4D Toyoty dochodzi do zjawiska erozji głowicy, której objawy podobne są do znaków przepalonej uszczelki.

Objawy pęknięcia uszczelki pod głowicą

Przede wszystkim należy zachować spokój, gdyż biały dym będący jedną z oznak przepalonej uszczelki może oznaczać także wiele innych, mniej groźnych awarii, takich jak na przykład konieczność wymiany filtra cząstek stałych. Jednym z głównych objawów, które wskazują na to, że uszczelka mogła ulec przepaleniu, jest wzrost temperatury pracy silnika. Jeżeli usłyszymy charakterystyczny sygnał dźwiękowy oraz czerwoną kontrolkę przy termometrze pracy silnika, warto zjechać na pobocze i sprawdzić stan płynu chłodniczego oraz podzespołów. Innym objawem zwiastujący zbliżające się przepalenie uszczelki pod głowicą jest powstanie ,,majonezu' pod pokrywą zbiornika wyrównawczego. Ostatnim, jednak niejedynym objawem może być także ,,bąblowanie', czyli wyrzucanie płynu przez korek. Takie zjawisko może oznaczać problemy z chłodnicą zwłaszcza wtedy, kiedy w okolicy korka widoczne są także tłuste plamy oleju silnikowego.

Ile kosztuje wymiana uszczelki pod głowicą?

Koszt wymiany uszczelki pod głowicą uzależniony jest od stopnia zaawansowania i nowoczesności pojazdu oraz od tego, jak dużo części będzie trzeba zdemontować, aby wykonać wymianę. Warto pamiętać, że całkowity koszt to nie tylko koszt uszczelki, czy samej wymiany elementu, ale także planowania głowicy, czyszczenia prowadnic i gniazd zaworowych, a także sprawdzenie napędu rozrządu. Całkowity koszt wymiany uszczelki i sprawdzenia wszystkich podzespołów oraz wymiany płynu silnikowego i chłodniczego to koszt 1500-2000 zł.