Obrócona panewka - objawy, koszty naprawy, jak naprawić

Obrócona panewka - objawy, koszty naprawy, jak naprawić

Z pozoru niegroźne stuki, które dochodzą z silnika, mogą być objawem poważnego uszkodzenia silnika, co w konsekwencji prowadzi do konieczności ponoszenia wysokich kosztów. Niekiedy problemem może okazać się obrócona panewka, która doskonale znana jest kierowcom regularnie poruszającym się po międzynarodowych drogach. W jaki sposób rozpoznać problem z obróconą panewką? Ile może wynosić koszt naprawy? Jak dokonać naprawy na własną rękę? Aby uzyskać odpowiedzi na te pytania, serdecznie zapraszamy do zapoznania się z poniższym artykułem, który z pewnością rozwieje wszelkie wątpliwości czytelników.

W jaki sposób rozpoznać problem z obróconą panewką?

Objawy związane z uszkodzeniem panewki mogą być z pozoru delikatne, dlatego też nie powinniśmy lekceważyć nawet najmniejszych wątpliwości i udać się do specjalisty w celu uporania się z problemem. W przeciwnym wypadku narażeni jesteśmy na wysokie koszty naprawy. Typowym symptomem, który powinien błyskawicznie wywołać u nas odpowiednią reakcję, jest stukot pochodzący z dołu silnika. Jego intensywność może być o różnej intensywności. Najbardziej słyszalny jest podczas jazdy na biegu jałowym, a także podczas stania w jednej lokalizacji z uruchomionym silnikiem. Pomimo tego, że niekiedy odgłosy są słyszalne tylko w niewielkim stopniu, to warto każdorazowo zdiagnozować pojazd u mechanika. Jeśli nie jest to problem z panewkami, wówczas mamy wiele szczęścia. W przeciwnym wypadku mamy szansę na oszczędzenie gotówki, pod warunkiem odpowiedniej reakcji specjalisty.

Ile może wynosić koszt naprawy obróconej panewki?

Uszkodzona panewka to problem, który dotyczy wielu pojazdów. Aby móc określić koszt naprawy, powinniśmy wziąć pod uwagę dwa aspekty- cenę części, a także kwotę, która uiszczana jest mechanikowi za robociznę. Wskazanie jednoznacznej wartości to kwestia dość problematyczna, bowiem może się ona różnić w zależności od tego, z jakim modelem pojazdu mamy do czynienia. W przypadku silników czterocylindrowych koszt powinien oscylować w granicach od 1000 zł do nawet 3000 zł. Często zdarza się jednak, że awaria panewki prowadzi do dalszych, poważnych uszkodzeń. Niekiedy ostateczny koszt remontu silnika jest zdecydowanie wyższy, w konsekwencji naprawa dla wielu wydaje się być nieopłacalna.

Jak dokonać naprawy obróconej panewki?

Kiedy dojdzie do obrócenia się panewki, wówczas konsekwencją tego zdarzenia jest uszkodzenie czopu wału, po którym porusza się korbowód. W jaki sposób można dokonać takiej naprawy na własną rękę? Jeśli nie mamy wystarczającego doświadczenia, wówczas najbardziej optymalnym rozwiązaniem wydaje się być zaprowadzenie czterokołowca do profesjonalistów. Alternatywnym rozwiązaniem może okazać się próba przeszlifowania wału lub wymiana części na nową. Warto zdawać sobie sprawę z tego, że wymiana jednej z panewek z reguły wiąże się z koniecznością wymiany wszystkich- w ten sposób jesteśmy w stanie uchronić się przed dużymi wydatkami w przyszłości. W skrajnych przypadkach korbowód przebija blok silnika, co powoduje trwałe zniszczenie- jedynym rozwiązaniem jest wówczas znalezienie nowego motoru napędowego.