Co to jest bieg jałowy i wolne obroty? Dlaczego nie warto jeździć na luzie?

Co to jest bieg jałowy i wolne obroty? Dlaczego nie warto jeździć na luzie?

Według badań przeprowadzonych przez producentów samochodów 36% polskich kierowców jeździ na luzie, a 53% na sprzęgle. Powodów tych zachowań może być wiele, zaczynając od niewiedzy, a kończąc na ciągle wiecznym micie, że wrzucając samochód na luz, spalimy mniej. Takie przekonanie powstało jeszcze w czasach, gdy w autach osobowych rządził gaźnik. Obecnie, w czasach elektronicznych wtrysków paliwa ta wiedza jest już przestarzała. Jak więc jest z jazdą na luzie? Czy jest bezpieczna? A może naprawdę pozwala nam zaoszczędzić?

Bieg jałowy - o czym mowa?

Jeśli zastanawiasz się, czym dokładnie jest bieg jałowy, przychodzimy Ci z pomocą. Bieg jałowy, często nazywany także luzem, to najniższa możliwa prędkość obrotowa silnika, która gwarantuje, że samochód będzie miał wystarczającą moc, by pokonać wszystkie opory wewnętrzne i zewnętrzne, bez szkód dla stabilności jego pracy. Najczęściej jest to zakres około 700-900 obr./min.

Dlaczego nie warto jeździć na luzie?

Należy zacząć, że zdarzają się sytuacje, że jazda na luzie może być wskazana, a czasami nawet podnosić bezpieczeństwo. Musisz jednak pamiętać, że każde takie wrzucenie luzu powinno być za każdorazowo odpowiednio przemyślane. Trzeba brać pod uwagę miejsce, naszą prędkość, a także warunki drogowe. Często jednak dużo lepszym rozwiązaniem będzie puszczenie pedału gazu i tzw. hamowanie silnikiem. Dlaczego tak jest?

Zacznijmy od przykładu. Samochód podjeżdża na luzie do swojego celu, ale nagle coś się dzieje i osoba prowadząca musi gwałtownie przyśpieszyć, by uniknąć kolizji. Co się dzieje w takim przypadku? Wielu kierowców nie jest przygotowanych do szybkiego przyśpieszenia, ponieważ nie ma wrzuconego biegu. Część z nich pod wpływem stresu całkowicie przestaje nie myśli o zmianie biegów i w panice będzie gwałtownie skręcać, co jest strasznie niebezpieczne, prawda?

Utrata bezpieczeństwa to jednak niejedyny powód, dla którego lepiej unikać jazdy na luzie. Kolejnym ważnym powodem, dla którego warto z niej zrezygnować, jest odciążenie klocków i tarcz hamulcowych, które są wtedy bardzo obciążone. To zaś sprawia, że ich żywotność maleje, co prowadzi do powstawania kosztów. A naszym celem miało być oszczędzanie.

Hamowanie silnikiem - lepsza alternatywa
Każdy kierowca pewnie już słyszał to pojęcie. To bardzo prosty zabieg, który polega na jeździe z włączonym biegiem bez wciskania pedału gazu lub sprzęgła. Jedyne co należy robić to w odpowiednim momencie zmniejszyć bieg. Takie zwalnianie jest znacznie bezpieczniejsze od jazdy na luzie, ponieważ, tak jak w podanym przykładzie, nie musimy pamiętać o wrzuceniu biegu, gdy sytuacja wymaga od nas nagłej reakcji. Takie działanie jest także bardzo oszczędne! Pozwala nam bowiem na obniżenie zużycia paliwa aż o 8%, gdy jeździmy poza miastem! W przypadku terenów miejskich, gdzie spalanie jest znacznie wyższe, możemy zaoszczędzić nawet 15%! Hamowanie silnikiem to także oszczędność podzespołów naszego samochodu. W trakcie takiego manewru siła hamowania nie jest już oparta tylko na klockach i tarczach hamulcowych, dzięki czemu unikamy ich szybkiego zużycia.

Tagi: bieg jałowy, bieg jałowy co to, bieg jalowy, jałowy bieg, co to jest bieg jałowy, bieg jałowy a luz, bieg jałowy silnika, co to bieg jałowy, wolne obroty, bieg luz,

Partner serwisu - AboutDecor

Tagi

zabytki europy najciekawsze miejsca w krakowie czy umowa kupna sprzedaży może być napisana odręcznie citroen c4 deska rozdzielcza opis kontrolek ile kosztuje przerejestrowanie samochodu pierwsze auto do 30 tys skoda kodiaq dane techniczne odnowienie prawa jazdy badania lekarskie pedały w automacie audi q2 wymiary kategorię prawa jazdy 2020 planowanie trasy samochodem elektrycznym mercedes klasy autostradą a2 bramki rozmieszczenie co obejmuje gwarancja samochodu najbezpieczniejsze samochody 2020 jak sprawdzić jaki olej do silnika ranking pickupów 2020 raport tüv 2020 pełna lista toyota chr wymiary wirtualny alkomat a rzeczywistość dopuszczalna ilość alkoholu w rosji długa trasa samochodem porady wlanie benzyny do diesla objawy opłata recyklingowa za samochód kombivan ranking umweltplakette gdzie kupić gołoledź jak jeździć autostradą a1 bramki rozmieszczenie autostradą a4 opłaty gdzie bramki autostrada a6 opłaty tempomat aktywny a pasywny zdjęcia aut kamera samochodowa czy warto winiety niemcy gdzie kupić winiety czechy gdzie kupić w polsce niemieckie otomoto co można przewozić pomocą drogową najwygodniejszy samochód na trasy umiejętności kierowcy jak sprawdzić biegunowość akumulatora gdański bazar natury od czego zacząć zwiedzanie krakowa wady i zalety transportu morskiego branża spedycyjna gdzie można jeździć gokartem województwa w polsce 2020 awaria samochodu na drodze ekspresowej transport drogowy jak przechowywać opony w garażu aplikacja dla kamperów po polsku nawigacja w samochodzie historia pojazdu za darmo jak długo ładować akumulator co można znaleźć pod maską samochodu skup aut opinie jaka kurtka na choppera ile kosztuje wyrobienie prawa jazdy numer karty pojazdu najtańsze nowe samochody 2020 ile kosztuje zdjęcie blokady z koła 2020 pedały w samochodzie jak zapłacić mandat na poczcie oznaczenia paliw w europie koszt wymiany uszczelki pod głowicą 2.2 d4d lusterko fotochromatyczne bieg jałowy zatrzymane prawo jazdy czy można jeździć 2020 wymiary tablicy rejestracyjnej całkowicie rozładowany akumulator klasy samochodów za co odpowiada moduł komfortu opel modele 2019 skuter nie odpala jakiego elektryka kupic profil kierowcy wniosek 2020 ile zdjęć do prawa jazdy silniki wolnossące 2020 nieoznakowany radiowóz przepisy parkowanie automatem najtrudniejsze pytania na prawo jazdy zawody samochodowe rozgrywane we francji i w monako jakie auto 7 osobowe kiedy przyjdzie moja paczka gokarty karpacz bp komfort prepaid wallbox jak działa piętrowanie palet w transporcie rozliczanie czasu pracy kierowców na czym polega