Czym jest folia PPF i jaką rolę dogrywa w car detailingu?

Czym jest folia PPF i jaką rolę dogrywa w car detailingu?

Rynek usług car detailingowych oferuje szeroki wybór produktów przeznaczonych do regeneracji i ochrony lakieru. Jednym z takich produktów są folie ochronne (tzw. folie PPF), które uważa się obecnie za jedne z najtrwalszych i najbardziej skutecznych systemów ochrony lakieru zarówno przed czynnikami atmosferycznymi, jak i uszkodzeniami mechanicznymi.

Folia PPF to najczęściej poliuretanowa folia bezbarwna o właściwościach samoregeneracji. Po aplikacji folia tworzy niewidoczną powłokę ochronną o dużej odporności na ścieranie i oddziaływanie substancji chemicznych. W efekcie elementy zabezpieczone folią są całkowicie odizolowane od czynników szkodliwych i dzięki temu zachowują pierwotną estetykę przez długi czas.

Skąd wzięły się folie PPF?

Jak wiele innych wynalazków, folie PPF zostały opracowane i wyprodukowane na potrzeby armii, a bardziej precyzyjnie Armii Amerykańskiej, która podczas wojny w Wietnamie borykała się z wysoką awaryjnością sprzętu. Kamienie i gruz przyczyniały się do uszkodzeń łopatek wirników oraz innych wrażliwych części helikopterów, tym samym zwiększając koszty ich eksploatacji. Zaproponowana przez firmę 3M folia ochronna rozwiązała ten problem.

Przez kolejne lata firma 3M konstytuowała prace nad foliami ochronnymi dla przemysłu lotniczego. Z czasem jednak zauważono nowe możliwości zastosowania tego produktu i tak folia PPF pojawiła się na rynku motoryzacyjnym.

Jakie części samochodu można zabezpieczyć folią?

Folie PPF charakteryzują się wysoką elastycznością, co pozwala na precyzyjną aplikację systemu na elementach płaskich, krzywiznach, załamaniach powierzchni i elementach obłych. W praktyce oznacza to możliwość zabezpieczenia folią całej karoserii samochodowej oraz reflektorów. Wariant ten jest najbardziej rekomendowany, ponieważ zapewnia kompleksową ochronę pojazdu i skutecznie przeciwdziała starzeniu się powłoki lakierniczej.

Ze względu na stosunkowo wysoki koszt usługi wielu kierowców rezygnuje z oklejania całego samochodu na rzecz tzw. usług pakietowych. Najpopularniejszym rozwiązaniem jest pakiet full front, w ramach którego folią zabezpieczamy: błotnik, maskę, zderzak, reflektory, wnętrza klamek, lusterka, słupki A i 15 cm dachu. Ochrona lakieru w przedniej części pojazdu ma uzasadnienie czysto praktyczne – te części karoserii są najbardziej narażone na uszkodzenia podczas normalnego użytkowania auta, w szczególności zarysowania i odpryski powodowane piaskiem i kamieniami wydostającymi się spod kół pojazdów poruszających się przed nami.