Jak organizuje się transport ponadgabarytowy?

Jak organizuje się transport ponadgabarytowy?

Organizacja transportu ładunków standardowych nie jest wymagająca. Można przewozić je zwykłymi środkami transportu. Zupełnie inaczej organizuje się transport ponadgabarytowy, który musi spełniać określone wymogi. Czym dokładnie jest transport gabarytowy? Jakie musi spełniać wymogi?

Transport gabarytowy – co to jest?


Transport gabarytowy, inaczej określany także jak ponadgabarytowy, wielkogabarytowy, nienormatywny albo ponadnormatywny, to rodzaj transportu, który dotyczy ładunków większych niż standardowe.

Ze względu na swoją specyfikę transport ponadgabarytowy wymaga zastosowania odpowiedniego zaplecza – pojazdów lub zespołów pojazdów, które przekraczają wtedy dopuszczalne, przewidziane dla dróg publicznych normy.

Zgodnie z przepisami Ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym, ładunek ponadgabarytowy to taki ładunek, który wraz z pojazdem przekracza 16,5 metra długości całkowitej, 2,5 metra szerokości całkowitej, 4 metry wysokości całkowitej oraz mają więcej niż 42 tony ciężaru całkowitego.

Wobec tego takie ładunki ponadgabarytowe znacznie różnią się od pozostałych ładunków standardowych, które stosowane są w trakcie transportu.

Przykładowe rodzaje ładunków ponadnormatywnych:

  • elementy infrastruktury
  • elementy hal
  • elektrownie wiatrowe
  • linie produkcyjne
  • maszyny budowlane
  • maszyny górnicze
  • maszyny rolnicze
  • samochody ciężarowe
  • samochody dostawcze
  • sprzęt przemysłowy
  • zbiorniki
Wszystkie z powyższych ładunków charakteryzują się przekroczeniem dopuszczalnych norm – są większe i cięższe niż standardowe ładunki.

Czym przewozu się ładunki ponadgabarytowe?


Ze względu na swoją specyfikę ładunki ponadgabarytowe wymagają odpowiedniego zaplecza. Właśnie dlatego stosuje się wtedy odpowiednie pojazdy, za pomocą których można dowieźć je do celu.

Najczęściej transport wielkogabarytowy prowadzony jest za pomocą specjalnych zespołów – pojazdów członowych, czyli ciągnika siodłowego wraz z naczepą, która dostosowana jest do przewozu konkretnych typów ładunków.

Taki transport gabarytów najczęściej stosuje się naczepy niskopodwoziowe. Są to naczepy, które prowadzone są do przewozu ładunków ponadgabarytowych. Wyróżniają się obniżonym pokładem ładunkowych – ładunek znajduje się wtedy poniżej kół. Taka konstrukcja naczep niskopodwoziowych powoduje, że możliwe jest nie tylko łatwiejsze załadowanie ładunków, lecz też obniżenie ich wysokości, co przekłada się na łatwiejszy transport.

Transport gabarytowy a przepisy


Gdy przewożone są gabaryty, konieczne jest spełnienie odpowiednich wymogów przewidzianych przepisami prawa, a ponadto taka organizacja transportu pod względem logistycznym, aby ładunek mógł dotrzeć do celu bez problemów.

Według Prawa o ruchu drogowym, konieczne jest uzyskani odpowiedniego zezwolenia na przewóz ładunków przekraczających wymiary oraz masę dopuszczane przez normy. Ładunki te dzieli się na różne kategorie od I do VII, z czego każda posiada inne wymagania dotyczące zezwoleń.

Gdy konieczne jest pilotowanie ładunku, wówczas zastosowanie mają przepisy Rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 23 maja 2012 r. w sprawie pilotowania pojazdów nienormatywnych.

Dodatkowo, transport wielkogabarytowy musi być także odpowiednio zaplanowany. Firma organizująca przewóz zajmuje się wtedy wytyczeniem właściwej trasy, powiadomieniem służb. Przeprowadza się także wcześniejsze kontrole trasy, by określić, czy rzeczywiście nadaje się ona do przewozu.

Ze względu na złożoność transportu ponadgabarytowego najlepiej polecić go firmom, które mają w tym zakresie duże doświadczenie. Wówczas mogą one zapewnić swoim klientom kompleksową obsługę.

Partner artykułu:
Jupiter Gabaryty - Transport ponadgabarytowy w Polsce i Europie - flota specjalistycznych samochodów, doświadczeni operatorzy, krótkie terminy realizacji ☎ Zadzwoń 696 126 142