Jazda na suwak - zasady jazdy na suwak

Jazda na suwak - zasady jazdy na suwak

Zakorkowane ulice, to powszechny widok w większości dużych miast, nie tylko w Polsce. Niekończące się zatory drogowe utrudniają dojazd do celu na czas, a także są miejscem wielu kolizji drogowych. Czy my jako użytkownicy dróg, możemy coś zrobić, aby jazda w godzinach szczytu przestała być koszmarem? Odpowiedź brzmi - Nie tylko możemy, ale od 2019 roku jest to nasz prawny obowiązek! O czym mowa? Zapraszamy do zapoznania się z poniższym artykułem!

Zmiany w prawie ruchu drogowym

Od 2019 roku jazda na suwak lub na zamek błyskawiczny jest naszym, jako kierowców obowiązkiem. Wcześniej była to jedynie umowna uprzejmość, które wobec braku regulacji ustawowych, nie zawsze była stosowana. W zamyśle ustawodawcy, jazda na suwak ma sprawić, że dotrzemy szybciej do celu, a korki przestaną być nieodłącznym elementem naszych wyjazdów weekendowych i świątecznych.

Wraz z wejściem przepisów dotyczących jazdy na suwak, pojawiły się także regulacje dotyczące tzw. korytarza życia. Ten mamy obowiązek utworzyć dla pojazdów służb ratunkowych, szczególnie dla karetki pogotowia.

Jazda na suwak - czyli jaka?

Głównym celem wprowadzenia jazdy na suwak było, jak już wspomnieliśmy, rozładowanie wielokilometrowych korków. Te najczęściej spotykamy na autostradach. Czym zatem jest jazda na suwak? Najprościej rzecz ujmując z jazdą na suwak mamy do czynienia tam, gdzie kończy się jeden lub więcej pasów ruchu i konieczne jest wjechanie na pas obok. Dotychczas chcąc wykonać taki manewr, byliśmy zmuszeni ustąpić pierwszeństwa wszystkim pojazdom jadącym pasem obok lub czekać na uprzejmy gest któregoś z kierowców. To z kolei powodowało zatory na pasach kończących się, gdzie oczekiwał sznur samochodów chcących zmienić pas ruchu.

Jazda na suwak budzi nadal wiele kontrowersji, ponieważ po jej wprowadzeniu nie została przeprowadzona żadna kampania medialna. Możemy zatem śmiało przyjąć, że są kierowcy, którzy nawet o tej zmianie w prawie o ruchu drogowym nie słyszeli! Poznajmy zatem podstawowe zasady jazdy na suwak:
Przede wszystkim jedź kończącym się pasem ruchu do samego końca. Nie próbuj zmieniać pasa ruchu po przejechaniu kilku metrów lub gdy znajdziesz się pośrodku.
Jedź z prędkością podobną do tej, jaką porusza się pojazd obok Ciebie na pasie, na który planujesz wjechać.
Pamiętaj o użyciu kierunkowskazu! Jazda na suwak w żadnym wypadku nie zwalnia z tego obowiązku! Jest to niezwykle ważne podczas zmiany pasa ruchu.
Jeżeli to Ty poruszam się pasem z ruchu z kontynuacją, Twoim obowiązkiem jest umożliwić wjechanie na ten pas ruchu pojazdów jadącemu kończącym się pasem ruchu.
Wszelkie manewry na drodze, musimy wykonywać z zachowaniem ogólnych zasad bezpieczeństwa oraz zdrowego rozsądku. Musimy ponadto pamiętać, że drogi publiczne, a szczególnie autostrady, to nie tory wyścigowe! Prędkość maksymalna nie oznacza, że każdy z nas ma obowiązek poruszać się z taką właśnie prędkością. Tę musimy bowiem dostosować do możliwości technicznych naszego pojazdu oraz własnych umiejętności jako kierowcy.

Tych błędów unikaj podczas każdy na suwak!

Jak już wspomnieliśmy, brak kampanii medialnej na szeroką skalę spowodował, że wielu kierowców nadal popełnia błędy podczas jazdy na suwak. Najczęstsze z nich to:
Próba zmiany pasa przed dojechaniem do jego końca. Pamiętaj, że dopiero po dojechaniu do końca pasa, masz prawo sygnalizować chęć wjechania na pas obok. Wcześniej nikt nie ma obowiązku umożliwić Ci taki manewr.
Zmiana kierunku jazdy. Nie próbuj ominąć zatoru drogowego zjeżdżając na pas do skrętu! Wówczas jazda na suwak nie obowiązuje, a takie zachowanie to brak szacunku dla pozostałych uczestników ruchu. Pas do skrętu nie jest pasem kończącym się. Jeżeli wykonasz taki manewr, to zgodnie z przepisami ruchu drogowego masz obowiązek skręcić we wskazanym przez ten pas kierunku. Nikt nie ma obowiązku wpuścić Cię z powrotem na pas do jazdy na wprost.
Wyjazd ze stacji benzynowej. Wyjeżdżając pasem rozbiegowym ze stacji benzynowej, masz obowiązek ustąpić pierwszeństwa pojazdom jadącym obok. Wyjątkiem jest tylko sytuacja, gdy droga jest zakorkowana!
Korki a spowolnienie ruchu. Pamiętaj, że jazda na suwak obowiązuje tylko w przypadku, gdy pasy są zakorkowane. Sam fakt braku możliwości jazdy z maksymalną dozwoloną prędkością, nie upoważnia do jazdy na suwak. Jest to bowiem zwykłe spowolnienie ruchu, a nie zator drogowy.
Tylko jeden pas ruchu jest zakorkowany, a dostępne są np. dwa do jazdy na wprost. Wówczas zasada jazdy na suwak nie obowiązuje, ponieważ zator drogowy nie dotyczy wszystkich pasów do jazdy w tym samym kierunku.
Warto pamiętać o powyższych zasadach. Brak ich znajomości możemy niestety zauważyć na naszych drogach. Bardzo często to właśnie ten brak wiedzy jest powodem mniej lub bardziej poważnych kolizji drogowych, a także utarczek słownych między kierowcami. Jeżeli często wyruszasz w dalekie trasy, pomocnym gadżetem może być dla Ciebie rejestrator jazdy. Dzięki temu z łatwością obronisz swoje stanowisko w sytuacji, gdy na miejsce zdarzenia zostanie wezwany patrol drogówki.