Opony zimowe - jakie ciśnienie jest właściwe?

Opony zimowe - jakie ciśnienie jest właściwe?

Ciśnienie w oponie wpływa na poprawny kontakt bieżnika z podłożem. Prawidłowy poziom zapobiega nadmiernemu zużyciu opon i zwiększonemu spalaniu paliwa. Parametr ten wpływa bezpośrednio na nasze bezpieczeństwo na drodze i ryzyko stworzenia sytuacji awaryjnych w trakcie jazdy przez źle dostosowane opony zimowe. Jeśli ważne są dla Ciebie kwestie bezpieczeństwa i wygody jazdy zimą - dowiedz się więcej z dzisiejszego artykułu.

Opony zimowe – jakie ciśnienie jest zalecane?

Niezależnie od tego, czy jesteśmy posiadaczami Mercedesa, Hyundaia czy Matiza, należy stosować się do zaleceń fabrycznych dotyczących tego,jakie ciśnienie opony zimowe powinny mieć. Nie ma jednej formuły dla wszystkich samochodów osobowych i ciężarowych, dlatego najwłaściwszą decyzją byłoby wysłuchanie producenta. Producent podaje szczegółowe informacje o tym, jakie ciśnienie opon na zimę jest optymalne na specjalnej naklejce, która znajduje się na włazie zbiornika paliwa lub słupku na drzwiach kierowcy.

Aby lepiej zrozumieć informacje na naklejce, musisz dowiedzieć się, ile atmosfer jest w barze, a psi w KPa. W prostym tłumaczeniu:1 bar = 1 atmosfera = 14,5 psi = 100 KPa. Również zalecane ciśnienie w oponach różni się w zależności od osi instalacji i rozmiaru pojazdu.Dla samochodów osobowych średnia wartość wynosi 2,2 bara. Jak zatem ustalić poziom ciśnienia w oponach?

 

Istniejące poziomy ciśnienia opon samochodowych

Dla każdego samochodu określane są unikalne wskaźniki optymalnego ciśnienia i zależą one nie tylko od wielkości kół. Czynniki takie jak masa własna i sezonowość determinują poziom powietrza. Istnieje kilka opcji, dla których gęstość nie odpowiada normie:

  • Nadciśnienie – opony są zbyt mocno napompowane;
  • Niskie ciśnienie – opony nie są wystarczająco napompowane;
  • Różne ciśnienie we wszystkich kołach.
Zmniejszenie powierzchni styku z drogą obecne jest wśród opon nadciśnieniowych i tych z niskim poziomem wewnątrz koła. Jest to szczególnie widoczne na twardych nawierzchniach – asfalcie, walcowanej glebie. Przy nadmiernym ciśnieniu kontakt opony z drogą odbywa się tylko przez środkową część powierzchni. Niedociśnienie z kolei prowadzi do zużycia stref bocznych i części środkowej, ponieważ opona jest wbijana do wnętrza.

Należy też pamiętać o tym,kiedy zmienić opony na zimowe. Bez opon zimowych jazda o tej porze roku jest szczególnie niebezpieczna, a wraz z niskim lub za wysokim ciśnieniem może być motorem napędowym do różnorodnych awarii czy groźnych sytuacji na drodze.

 

Jak sprawdzić, ile barów jest w oponie zimowej?

Podczas jazdy opony ocierają się o nawierzchnię drogi, dzięki czemu wzrasta poziom ciśnienia. Wewnątrz opony dochodzi do nagrzewania się i wzrostu objętości gazów, z tego względu prawidłowy pomiar poziomu w oponach musi zostać przeprowadzony na tzw. zimnych kołach.

Aby sprawdzić i wyregulować opony zimowe, ciśnienie jakieznajduje się wewnątrz, mierzone jest za pomocą urządzenia pomiarowego – manometru. Dość często urządzenie to jest dostarczane z kompresorem. Wybór urządzeń pomiarowych na rynku samochodowym jest ogromny i obejmuje najbardziej budżetowe i innowacyjne modele:

  • Proste wskaźniki sprężynowe– dokładne do0,1atmosfery. Najlepsze modele mają czytelną skalę i mechanizm odciążający;
  • Manometr cyfrowy– najdokładniejszy przyrząd z błędem+/- 0,05jednostki. Problemy mogą pojawić się podczas silnych mrozów lub opadów;
  • System TPMS– indywidualne nakładki na każde pojedyncze koło.Ciśnienie, jakie opony zimoweposiadają, mierzone jest za pomocą urządzeńTPMSw nie do końca dokładny sposób, ale doskonale sprawdzający się w zadaniach wyznaczenia potencjalnego poziomu ciśnienia.
Obecnie większość nowych samochodów jest wyposażona w pokładowe wskaźniki temperatury i ciśnienia. Dane o poziomie powietrza i temperaturze są wyświetlane na ekranie dotykowym pojazdu. Sam system pokładowy ostrzega kierowcę o konieczności dopompowania lub opuszczenia ciśnienia w kole.  

Czy należy zmniejszyć lub zwiększyć ciśnienie opon na zimę?

Wśród kierowców czasami uważa się, że przed zimą należy nieco spuścić powietrze, aby zwiększyć powierzchnię kontaktu z drogą i poprawić przyczepność samochodu. Ta teoria to właściwie mit – latem i zimą należy utrzymywać optymalne ciśnienie w oponach ustanowione przez producenta.

W praktyce nie wszyscy wiedzą, że w zimnych porach roku wewnątrz koła dochodzi do znacznego spadku ciśnienia powietrza. Dlatego zimą ciśnienie powinno być sprawdzane, gdy samochód przebywa już kilka godzin na zewnątrz. Przy stabilnej pogodzie bez ostrych wahań temperatury można ustawić ciśnienie zimowe zalecane przez producenta.

Ciśnienie, jakie opony zimowemuszą mieć, nie zmienia się od tego, jaki potrzebny jest do bezpiecznej jazdy latem, ponieważ producenci wskazują wymagany poziom na zimno, czyli przed podróżą, a nie w jej trakcie. Oznacza to, że spadek ciśnienia o0,1bara nie przyniesie pożądanego efektu, co gorsza – potencjalnie obniży bezpieczeństwo jazdy.  

Ciśnienie opon na zimę – dowiedz się więcej

Musi istnieć dobry powód zmiany parametrów ciśnienia w kołach. Prawidłowo napompowane koło zimą to komfort wewnątrz pojazdu, oszczędne zużycie paliwa, doskonałe prowadzenie i bezpieczeństwo innych.

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na ten i inne powiązane tematy –magazyn.ceneo.ploferuje najciekawsze nowiny i artykuły motoryzacyjne, które pokażą, jak terminowo i regularnie monitorować utrzymywanie zalecanego ciśnienia powietrza w oponach zimowych.