Systemy pracy kierowcy ciężarówki - o co chodzi?

Systemy pracy kierowcy ciężarówki - o co chodzi?

Każdy zawodowy kierowca jest zobligowany do tego, by przestrzegać wyznaczonych maksymalnych okresów jazdy, a co za tym idzie także przerw i odpoczynków. To niezwykle ważne z uwagi na zachowanie bezpieczeństwa na drodze - zarówno samego kierowcy, jak i pozostałych uczestników ruchu drogowego oraz transportowanego towaru. Wyjaśniamy, na czym polegają systemy pracy kierowcy ciężarówki i kto za nie odpowiada.

Co należy do czynności związanych z przewozem?

Jeśli myślisz, że czas pracy kierowcy oznacza wyłącznie czas poświęcony na prowadzenie auta, jesteś w błędzie. Oczywiście, mogą zdarzyć się takie sytuacje, jednak najczęściej obowiązki są znacznie bardziej rozbudowane. Wtedy też moment rozpoczęcia pracy oznacza podjęcie się pierwszej czynności w ramach zadań. Kierowca tira Niemcy jest odpowiedzialny za:

  • załadunek oraz rozładunek auta;
  • nadzór nad załadunkiem i załadunkiem auta;
  • obsługę techniczną pojazdu;
  • wykonanie czynności spedycyjnych;
  • zrealizowanie zadań administracyjnych;
  • zadbanie o to, by pojazd był utrzymany w czystości;
  • zagwarantowanie bezpieczeństwa zarówno osób, jak i towaru oraz pojazdów;
  • czas dyżuru poza godzinami pracy;
  • czas pozostawania w gotowości;
  • okresy pozostawania do dyspozycji;
  • przerwy

To bardzo ważne, by mieć świadomość, że praca kierowcy zawodowego tira jest naprawdę bardzo złożona. Praca dla kierowców w Niemczech brzmi dla Ciebie interesująco? Możesz aplikować na stanowisko, korzystając z pomocy agencji pracy, by przekonać się, na czym dokładnie polegają wszystkie te obowiązki.

System pracy kierowcy - na czym polega?

Przejdźmy zatem na to, czym są systemy pracy. Mamy ich kilka. Przede wszystkim, jeśli zobowiązujemy się do pracy w podstawowym systemie, wtedy kierowca pracuje pięć dni w tygodniu przez osiem godzin dziennie, przeciętnie wychodzi 40 godzin tygodniowo w okresie czterech miesięcy. Kodeks pracy jasno mówi o tym, że przynajmniej jedna niedziela na cztery tygodnie musi być wolna. Jeśli pozostałe są pracujące, wtedy pracownik ma prawo do wykorzystania dnia wolnego w tygodniu. Niestety jednak nie w każdym obszarze spedycji sprawdza się taki podział czasu. Transport towarowy wymaga nieco innych warunków. Tutaj system pracy jest znacznie bardziej zróżnicowany.

Mamy kilka różnych wariantów. System 3/1 mówi o tym, że kierowca wykonuje obowiązki przez trzy tygodnie, a następnie ma tydzień przerwy. Innym rozwiązaniem jest system 4/1, gdzie czas pracy wydłuża się do czterech tygodni, po których występuje ponownie tygodniowy okres przerwy. Jeśli kierowca pracuje w systemie 6/2, to zajmuje się obowiązkami przez sześć tygodni, a potem ma dwa tygodnie wolnego. Możliwości systemów jest wiele, wszystko zależy od ustaleń z firmą, w której kierowca pracuje. Do popularnych należy też system 2/1, 2/2 czasami też  system 8/2 - dość odosobniony, na który decyduje się niewiele osób.

Tutaj warto mieć na uwadze, że choć przerwa - tygodniowa czy dwutygodniowa - nazywana jest urlopem, to nie ma nic wspólnego z urlopem wypoczynkowym. Nie może być ona formalnie traktowana jako urlop, ponieważ każdy kierowca ma prawo do skorzystania z określonej liczby dni wolnych od pracy.

Dla kogo będzie idealna praca w cyklach?

Wspomniane systemy, czyli 3/1, 4/1, 2/1, 2/2 oraz 6/2 najczęściej wybierane są wtedy, gdy kierowca zajmuje się przewozami na długich trasach. Wtedy też spędza on znaczną część czasu w samochodzie, który w pewien sposób staje się dla niego domem. Ma to swoje plusy. Przede wszystkim atrakcyjne wynagrodzenie, ponieważ bycie zawodowym kierowcą na takich dystansach wiąże się z bardzo wysokimi zarobkami. Warto mieć na uwadze, że doświadczenie i dyspozycyjność to czynniki pożądane przez pracodawców. Te cechy są zdecydowanie mile widziane u kierowców. Z pewnością sprawdzi się w tym każda osoba, która lubi wyzwania, jest ciekawa świata, nie dąży do monotonii i nie szuka pracy, która jest w stałych godzinach.  

Oczywiście nie wszystkie kwestie związane z pracą na długich trasach w systemie pracy 3/1, 4/1 czy 6/2 wiążą się z pozytywami. Przede wszystkim, zjeżdżając do kraju na przerwę, najczęściej pracodawca zleca nowy kurs już w innym aucie. To dla niektórych osób czynnik stresogenny, ponieważ trzeba przystosować się do nowego pojazdu. Ponadto rozłąka z rodziną bywa sporym wyzwaniem dla wielu osób.

Ile zarabia kierowca tira w Niemczech?

Wiele osób zastanawia się nad tym, ile tak naprawdę zarabia kierowca tira. W końcu nie od dziś mówi się o tym, że zawód ten jest bardzo korzystny i gwarantuje atrakcyjne wynagrodzenie. Cieszy się niewątpliwie dużym zainteresowaniem wśród osób młodych oraz doświadczonych. Kwestia wynagrodzenia nie jest stała, ponieważ zależy od kilku czynników. Przede wszystkim na wysokość pensji wpływa doświadczenie w pracy, a także stanowisko oraz dodatkowe premie uzyskane od pracodawcy. Nie da się ukryć, że system pracy kierowcy może być męczący, ale pozwala na zgromadzenie sporych oszczędności. Szczególnie jeśli decydujemy się na pracę za granicą. Średnie wynagrodzenie w Europie Zachodniej jest co najmniej dwa razy wyższe od tego w Polsce. Mówi się, że w Niemczech to wysokość od 9 000 do 17 000 zł miesięcznie. To zdecydowanie czynnik, który sprawia, że zawód cieszy się sporym uznaniem - również wśród Polaków.