Co to jest logistyka zwrotów i na czym polega?

Co to jest logistyka zwrotów i na czym polega?

Logistyka zwrotna to proces przewozu produktów zakupionych przez klientów do miejsca, z którego pochodzenia. Proces ten, na skutek rozwoju eCommerce oraz wzrostu liczby zwrotów, nieustannie się rozwija. Każdy, kto prowadzi sprzedaż internetową i chce, aby konsumenci byli zadowoleni z usługi, powinien zadbać o szybką i stosunkowo tanią logistykę zwrotów.

Co to jest logistyka zwrotna?

Proces logistyki zwrotnej różni się w zależności od branży bądź typu sklepu internetowego. Ogólnie jednak są to procesy, które umożliwiają przewiezienie produktu z punktu B do punktu A, co skutkować ma naprawą, wymianą, recyklingiem, utylizacją bądź też zastąpieniem. Warto zadbać o odpowiedni jego przebieg, aby został wykonany bez zarzutu. To pomoże zbudować relację z klientem i zapewnić mu najlepsze doświadczenia zakupowe. Dzięki temu prawdopodobieństwo, że wróci do danego sklepu – wzrasta. 

Logistyka zwrotna – rodzaje

Gdy mowa o logistyce zwrotnej, wyróżnić można 2 jej rodzaje:

  • logistyka zwrotna odpadów to procesy, których skutkiem jest recykling produktów wyrzucanych. Towar wysyłany jest do przetworzenia i ponownego wykorzystania jako surowiec.
  • logistyka zwrotów to wszystkie procesy, które muszą zostać wykonane, aby zakupiony produkt mógł być zwrócony z miejsca, do którego został zamówiony do miejsca pochodzenia. To niezwykle ważna usługa w sektorze eCommerce, gdyż buduje zdolność do optymalnej obsługi zwrotów.

Logistyka zwrotna – czy i dlaczego jest ważna?

Proces zakupowy obejmuje nie tylko opłacenie i dowóz towaru do miejsca zamówienia, ale także możliwość wygodnego zwrotu towarów. Warto więc zadbać o tę kwestię, ponieważ może ona całkowicie zmienić opinię kupującego o sklepie. Logistyka zwrotna polega na usprawnieniu procesów i zapewnieniu usług wysokiej jakości w dogodnej cenie. Wszystko to wpływa na postrzeganie marki przez klienta i pozwala zatrzymać go na dłużej.

Wśród kolejnych zalet logistyki zwrotów jest znaczący wpływ na marżę zysku. Usprawnienie procesów zauważalnie wpływa na obniżenie kosztów operacyjnych. Dzięki temu sklep internetowy może zaoszczędzić, a także postawić na rozwój marki i napływ kolejnych klientów.

Ważnym aspektem jest również środowisko. Dlaczego? Ponieważ optymalna logistyka zwrotów wpływa na lepsze wykorzystanie zasobów, które zostały już zużyte. To z kolei pozwala zminimalizować ilość odpadów, które powstają w trakcie działalności sklepu internetowego.

Logistyka zwrotna – przykłady zastosowania

Gdzie może być wykorzystana logistyka zwrotna?

  • zarządzanie wszystkimi rodzajami zwrotu,
  • nieodpowiednia realizacja dostaw do sklepów internetowych, spowodowana przez przewoźnika, w czego wynika potrzeba zwrotu towaru do magazynu,
  • transport produktów, które znajdują się w sklepie fizycznym do magazynu. Pozwala to na maksymalizację rentowności powierzchni sklepu,
  • proces sortowania oraz kontrola jakości towarów, kiedy znajdą się one w magazynie,
  • odnowienie produktów, co daje możliwość ponownego wystawienia ich do sprzedaży,
  • recykling bądź zniszczenie produktów nie nadających się do ponownego wykorzystania,
  • umieszczenie towarów w odpowiednich miejscach w magazynach,
  • zwrot opakowań, które nadają się do ponownego użytku w kolejnych partiach produkcji,
  • odesłanie wadliwego produktu do dostawcy w przypadku zwrotu od klienta.

Organizacja logistyki zwrotnej

Wysokiej jakości logistyka zwrotów, którą oferuje m.in. firma Rhenus, charakteryzuje się błyskawiczną obsługą administracyjną. Oznacza to, że przyjęcie zwrotu związane jest z dostarczaniem klientowi informacji o postępach w pracy nad zwróconym towarem. 

Wśród czynności, odbywających się podczas obsługi zwrotów, znajdują się kontrola jakościowa, następnie odświeżenie, przepakowanie oraz preparacja do ponownej sprzedaży. Możliwe jest również dostarczenie do magazynu bądź też utylizacja produktów. Logistyka zwrotów może być realizowana zarówno w kraju, jak i na terenach międzynarodowych. To jeden z głównych elementów w aktualnych kanałach sprzedaży, który niejednokrotnie decyduje o sukcesie przedsiębiorstwa.