Jak jeździć automatem - autem z automatyczną skrzynią biegów?

Jak jeździć automatem - autem z automatyczną skrzynią biegów?

Samochody z automatyczną skrzynią biegów cieszą się stale rosnąca popularnością wśród kierowców na całym świecie. Pozwalają na wygodne podróżowanie, minimalizując konieczność zmiany przełożeń i używania sprzęgła – szczególnie istotną w miejskich korkach. Wielu użytkowników automatu nie wyobraża sobie powrotu do manualnej skrzyni biegów. Jak zatem prawidłowo jeździć samochodem z automatyczną skrzynią biegów?

Jak odczytywać symbole na przekładni automatycznej skrzyni biegów? W automatycznych skrzyniach biegów wyróżniamy cztery podstawowe tryby przełożeń. Każdy z nich umożliwia konkretną czynność – jazdę do przodu (D), do tyłu (R), parkowanie (P) oraz pozostawienie auta na luzie (N). Czym charakteryzują się poszczególne przełożenia?

D (drive) – tryb jazdy do przodu


Ustawiając przekładnię w pozycji D, umożliwiamy pojazdowi toczenie się do przodu. W tym przełożeniu pojazd samoczynnie będzie zmieniał biegi na wyższe, dostosowując je do prędkości obrotowych silnika i operowania przez kierowcę pedałem gazu. Chęć gwałtownego przyspieszenia w trakcie jazdy wywoła także tzw. kickdown, czyli redukcję biegu, dodającą samochodowi dynamiki w czasie wyprzedzania.

R (reverse) – tryb jazdy do tyłu


Pozycja przekładni ustawiona na literę R umożliwia cofanie samochodem. Należy uruchamiać ją jedynie na postoju z wciśniętym hamulcem.

P (parking) – parkowanie


W momencie, gdy chcemy pozostawić pojazd na parkingu, należy ustawić przekładnię w pozycji P. Dochodzi wtedy do zablokowania kół napędowych pojazdu, co uniemożliwia jego niekontrolowane przemieszczenie się.

N (neutral) – bieg jałowy


Przy włączonym biegu jałowym silnik nie napędza kół, a jednocześnie nie są one zablokowane – stąd istnieje ryzyko samoczynnego stoczenia się pojazdu, stojącego nawet na niewielkim wzniesieniu. Bieg ten należy używać jedynie w sytuacjach awaryjnych.

Jak jeździć samochodem z automatyczną skrzynią biegów?


W większości samochodów z automatyczną skrzynią biegów włączenie silnika jest możliwe jedynie w chwili, gdy przekładnia znajduje się w położeniu P lub N. Zmieniając biegi należy każdorazowo trzymać wciśnięty pedał hamulca – zapobiegnie to niekontrolowanemu ruszeniu pojazdu. Dodatkowo w momencie zmiany przełożenia należy zadbać, by silnik pracował na niskich obrotach.

W trakcie jazdy do przodu bezwzględnie nie wolno wrzucać biegu wstecznego oraz trybu parking – jest to możliwe dopiero po całkowitym zatrzymaniu się pojazdu. Włączenie trybu P lub R w czasie jazdy grozi gwałtownym zahamowaniem samochodu i zniszczeniem skrzyni biegów. Niewskazane jest także ustawianie przekładni w pozycję N w czasie postoju na światłach – dla automatu znacznie korzystniejsze jest chwilowe zatrzymywanie pojazdu za pomocą hamulca. Zmiana pomiędzy trybami D i R w czasie toczenia się auta skraca trwałość skrzyni biegów.

Ponadto w trakcie jazdy warto stosować się do podstawowych zasad:
Nie wolno jednocześnie wciskać pedału gazu i hamulca.
W trakcie jazdy do przodu nie ustawiamy przekładni w pozycji N, R ani P.
Położenia P używamy jedynie w momencie dłuższego postoju – nigdy na światłach czy w wolno poruszającym się korku.
Trybu N używamy wyłącznie w sytuacjach awaryjnych, takich jak pchanie czy holowanie pojazdu.
Starajmy się do minimum ograniczać zmianę przełożeń.
Zapłon gasimy dopiero po ustawieniu przekładni w pozycji P lub N.

Posiadając samochód z automatyczną skrzynią biegów, warto skrupulatnie przestrzegać podstawowych zasad jej eksploatacji. Regularne powielanie błędów i złe nawyki znacząco przyspieszają bowiem jej niszczenie, w krótkim czasie generując konieczność kosztownych napraw.