Za dużo oleju w silniku? Objawy, przyczyny, skutki

Za dużo oleju w silniku? Objawy, przyczyny, skutki

Każdy silnik spalinowy posiada wiele ruchomych części. Niezależnie od rodzaju pojazdu, w którym pracuje, niezbędne jest zapewnienie odpowiedniego smarowania pracujących w silniku części. Smarowanie zapewniane jest dzięki specjalnemu filmowi olejowemu, który powstaje z oleju silnikowego. Zastosowanie odpowiedniego oleju dla danego typu silnika jest więc kluczowe, aby film olejowy był cienki lecz trwały. Producent pojazdu wskazuje ponadto, jaka ilość oleju powinna znajdować się w obiegu danego silnika. Zbyt mała ilość nie zapewni odpowiedniego smarowania i może doprowadzić do zatarcia silnika lub innej poważnej usterki. Za wysoki poziom oleju również nie jest pożądany.

Długotrwałą eksploatacja silnika jest uzależniona nie tylko od zastosowania właściwego oleju silnikowego, ale także od regularnych wymian. W trakcie pracy silnika olej zużywa się i traci swoje właściwości. Producent wskazuje, jakie należy zachować interwały między wymianami oleju (okres oraz przejechany dystans), a także jaką ilość oleju należy umieścić w silniku.

Czy nadmiar oleju w układzie jest problemem?

Wiele nowoczesnych pojazdów posiada obecnie elektroniczne mierniki poziomu oleju. Jego stan oraz czas do wymiany można sprawdzić z wnętrza pojazdu za pomocą komputera pokładowego.

W niektórych pojazdach producent wciąż pozostawia możliwość ręcznego, samodzielnego sprawdzenia poziomu oleju w silniku. Służy do tego specjalny bagnet, na którym zaznaczone są wartość minimalna oraz maksymalna. Idealny poziom oleju mieści się w zakresie od połowy do 2/3 wysokości od minimum do punkty maksymalnego.

Wielu kierowców, którzy decydują się na samodzielną wymianę lub dolewanie oleju, nie kontroluje odpowiednio jego stanu. Wychodzą z założenia, że większa ilość oleju w silniku zapewni jego sprawniejsze smarowanie i odpowiednią pracę przez długi czas. To duży błąd, ponieważ zarówno zbyt niski, jak i za wysoki poziom oleju może narobić w silniku wielu szkód.

Zwiększająca się ilość oleju silnikowego w całym układzie smarowania oznacza wzrost ciśnienia oleju. Każdy silnik zaprojektowany jest tak, aby w czasie swojej pracy ciśnienie mieściło się w zakresie określonym przez producenta.

Zbyt wysokie ciśnienie oleju może spowodować uszkodzenie elementów sinika.

Objawy zbyt wysokiego poziomu oleju w silniku

Na szczęście wielu producentów zdaje sobie sprawę z niewiedzy większości użytkowników pojazdów. Dlatego, poza wskaźnikami i kontrolkami poziomu oleju, zastosowano również pewne zabezpieczenia mechaniczne.

W układzie smarowania silnika znajduje się miska olejowa, która jest w stanie wypełnić się większą ilością oleju. Wlanie oleju w ilości nieco przekraczającej zalecenia producenta nie powinno być więc problemem. Trudno jednak stwierdzić, czy ta rezerwa nie zostanie przekroczona i w którym momencie to nastąpi.

Największy problem w przypadku przekroczenia maksymalnego poziomu oleju może dotyczyć właścicieli pojazdów z silnikami diesla. Wynika to ze sposobu zapłonu mieszanki w komorze spalania takiego silnika. Zapłon samoczynny, który stosowany jest w silnikach wysokoprężnych, może sprawić tu kłopoty. Jeżeli do komory spalania przedostanie się olej (a jest to możliwe przy zbyt dużym ciśnieniu oleju w układzie smarowania), silnik zacznie go spalać. Wtedy obroty silnika i jego temperatura drastycznie wzrosną, wynika to z właściwości oleju silnikowego. To prowadzi do poważnych usterek silnika.

Warto więc dopilnować, aby stan oleju silnikowego zawsze był odpowiedni.