Co robić, gdy pasek klinowy piszczy?

Co robić, gdy pasek klinowy piszczy?

Pisk paska klinowego to dźwięk, na który z niepokojem reaguje każdy kierowca. Nie zwiastuje nic dobrego! Gdy go usłyszysz, warto od razu działać. Ale co tak właściwie należy zrobić?

Pasek klinowy to jeden z elementów osprzętu silnika. Pełni w nim niezwykle istotną funkcję – napędza inne urządzenia, takie jak alternator czy pompa wodna. Gdy zaczyna pracować nieprawidłowo, zakłóca działanie pojazdu. Jednak gdy się zerwie, natychmiast uniemożliwia jazdę. Warto więc dbać o jego dobry stan.

Rodzaje pasków klinowych

Jeśli chodzi o auta, znajdziemy tam dwa rodzaje pasków. Pierwsze z nich to właśnie paski klinowe, natomiast drugie – wielorowkowe. Każdy z nich działa i zużywa się nieco inaczej. Warto wiedzieć, że pasek klinowy pracuje jedynie bocznymi krawędziami, dlatego jeśli się zużyją, natychmiast należy wymienić pasek. Jeśli natomiast chodzi o pasek wielorowkowy, pracuje on całą swoją powierzchnią, która przylega do kół pasowych. Uważa się go za solidniejsze i funkcjonalniejsze rozwiązanie. Bez względu na rodzaj pasków, najważniejsze jest ich odpowiednie napięcie. Właśnie wtedy będą działały prawidłowo. Dobrze napięty pasek to taki, który ugina się od 5 do 15 mm. Ogromny wybór pasków klinowych dostępny jest w sklepie EBMiA.pl - https://www.ebmia.pl/pasy-klinowe-kola-pasowe-c-196_479_480.html

Paski klinowe

Co powoduje pisk pasków klinowych?

Paski piszczą, ponieważ się zużywają lub są źle napięte. Jednak doświadczony kierowca z pewnością zauważy, że zdarza się to najczęściej w czasie trwania zimnych miesięcy, a także latem, podczas deszczu. Dlaczego? Otóż wilgoć sprawia, że właściwości tarcia powstające między kołem pasowym a paskiem klinowym są znacznie słabsze. Nie ma to jednak wpływu na nowe paski – jedynie te, które są już od dłuższego czasu eksploatowane, mogą w tym czasie ulegać zwiększonemu zużyciu.

Piszczenie pasków klinowych jest różne – staje się większe, gdy zwiększa się obciążenie urządzenia napędzającego, np. wtedy, gdy kierowca samochodu w jednym momencie używa kilku odbiorników prądu. Piszczenie w skrajnych sytuacjach może być nawet ciągłe – z różnych przyczyn. Właśnie dlatego warto poddawać paski stałej kontroli.

Inne przyczyny pisku pasków klinowych

Choć najczęstsze przyczyny piszczenia pasków klinowych to wyeksploatowanie lub też nieprawidłowe napięcie, powodów może być znacznie więcej. Kłopot mogą sprawiać również zużyte koła pasowe, np. pompy wspomagania kierownicy. Wtedy pisk słyszymy podczas skręcania kierownicy do oporu. Można oczywiście postarać się wyszlifować je odpowiednim papierem ściernym czy spryskać specjalnym preparatem, ale nie jest to rozwiązanie długofalowe, tylko doraźne, ponieważ ten problem szybko powróci. Jeśli odpowiednie naciągnięcie paska nie pomoże, warto go po prostu wymienić i dobrze sprawdzić koła pasowe, a w razie potrzeby również wymienić. Na szczęście nie wiąże się to z ogromnymi wydatkami, dlatego najlepiej jest to zrobić jak najszybciej, by pozbyć się hałasu, a przede wszystkim innych, niebezpiecznych konsekwencji. W przypadku pasków wielorowkowych często zdarza się także, że po prostu ziarenka piasku czy drobne kamyki dostaną się do rowków. Tu także konieczna będzie wymiana, bo te elementy mogły uszkodzić pasek.

Jak ustawić prawidłowe napięcie paska?

Prawidłowo napięty pasek osprzętu silnika jest niezbędny do odpowiedniego funkcjonowania auta. Choć paski wielorowkowe posiadają już mechanizm samonapinający, który dba o utrzymanie naciągu, to warto wspomnieć, że także napinacze mogą ulec awarii. Jeśli chodzi o paski klinowe, tu naciąg należy ustawić samodzielnie. Choć jest to czynność dość szybka to zrobienia, nie każdy musi umieć ją wykonać. Nie można tego zrobić ani zbyt słabo, ani zbyt lekko. Warto więc udać się do mechanika, który z pewnością zrobi to w bardzo profesjonalny sposób. Wtedy będziemy mieli pewność, że wszystko działa, jak należy.

Paski klinowe

Części mechaniczne takie jak paski klinowe, paski zębate, łańcuchy, koła pasowe i wiele więcej można kupić w sklepie EBMiA.pl - https://www.ebmia.pl/mechanika-pasy-klinowe-kola-pasowe-c-196_479.html