Czym tak naprawdę jest hybryda typu plug-in?

Czym tak naprawdę jest hybryda typu plug-in?

Rynek samochodów hybrydowych oferuje nie tylko pełnoprawne hybrydy, ale i te typu plug-in. Czym dokładnie charakteryzują się te konkretne wozy? Po więcej informacji zapraszamy do niniejszego artykułu!

Dwa auta w jednym

PHEV (Plug-in Hybrid Electric Vehicle) obejmuje zarówno tradycyjny silnik gazowy (silnik spalinowy, czyli ICE), jak i silnik hybrydowy, który jest używany również innych hybrydowych pojazdach elektrycznych (HEV) bez wtyczki.

Oprócz standardowego akumulatora 12-woltowego każdy PHEV ma również pokaźny drugi akumulator, zwykle mniejszy niż w pojazdach typu BEV (Battery Electric Vehicle), ale większy niż w pojazdach HEV, z których może czerpać silnik hybrydowy. Ten akumulator jest zwykle schowany pod siedzeniami lub bagażnikiem i można go naładować, podłączając go tak jak akumulator w BEV.

Kolejny problem: z powodu dwóch trybów PHEV, gazowego i elektrycznego, często określa się je luźno jako „hybrydy”. Istnieje jednak zasadnicza różnica między PHEV a HEV, przy czym ten ostatni ostatecznie polega na posiadaniu gazu w zbiorniku.

Konwencjonalna technologia hybrydowa pojazdów HEV pozwala na generowanie i przechowywanie niewielkiej ilości energii podczas jazdy samochodem, na przykład podczas hamowania. Czerpanie z tej zmagazynowanej mocy zwiększa całkowity przebieg na gazie HEV. Jednak podróż na jakąkolwiek odległość w HEV w dużej mierze wymaga benzyny.

W przeciwieństwie do tego prawie wszystkie jazdy po mieście można wykonać PHEV w trybie wyłącznie elektrycznym i prawdopodobnie uniknąć podróży na stację benzynową przez wiele miesięcy.

Zalety hybrydy typu plug-in



PHEV mają na celu złagodzenie niepokoju związanego z zasięgiem, łącząc zbiornik paliwa o regularnej wielkości z wystarczająco dużą baterią, aby umożliwić od około 25 do 80 km jazdy całkowicie elektrycznej na jednym ładowaniu. W niektórych modelach kierowcy mogą dowolnie przełączać się między trybem elektrycznym a gazowym lub mogą pozwolić samochodowi decydować, kiedy przełączać tryby.

Przynajmniej teoretycznie, wielu kierowców może uzyskać większość korzyści BEV dzięki PHEV. Dojazdy do pracy stanowią około 30 procent przebytych kilometrów, więc PHEV po całonocnym ładowaniu mogą poradzić sobie z większością lub wszystkimi codziennymi dojazdami w trybie elektrycznym. Silnik gazowy jest dostępny podczas dużych podróży drogowych lub innych okazji, gdy ładowanie jest niepraktyczne lub stacje ładowania są niedostępne.

Sumienny kierowca PHEV może zminimalizować zużycie gazu, regularnie go podłączając, unikając gwałtownych rozruchów, pozwalając kabinie pozostać chłodną.

Podsumowanie

Samochody hybrydowe typu plug-in są kolejnym przykładem swoistego nowego rozdziału w historii motoryzacji. Wozy te bowiem łączą satysfakcjonujące osiągi z możliwością redukcji finansów związanych z eksploatacją pojazdu. Rzekoma „moda” na hybrydy jest o tyle nietrafna, że mówimy o realnej alternatywie dla aut funkcjonujących jedynie przy pomocy silnika spalinowego, więc nie jest to tymczasowy wymysł.