Jak wykryć nieszczelność w układzie klimatyzacji?
Źródło: fot. materiały prasowe

Jak wykryć nieszczelność w układzie klimatyzacji?

Szczelność układu klimatyzacji jest warunkiem jej prawidłowego działania. Dlatego obowiązkiem każdego właściciela pojazdu jest regularne sprawdzanie ewentualnych strat czynnika roboczego. Na pewno powinieneś bacznie obserwować miejsca pokryte korozją lub oleistym nalotem. Oprócz pobieżnych oględzin układu warto także wykorzystać dokładniejsze sposoby. W dzisiejszych artykule omówimy wykrywanie nieszczelności za pomocą: - środka pieniącego - lampy UV - elektronicznego wykrywacza nieszczelności - próby ciśnieniowej Poniższe informacje na pewno okażą się dla Ciebie pomocne pod kątem skutecznego serwisu układu klimatyzacji w aucie.

Wykrywanie nieszczelności środkiem pieniącym
Najprostszą metodą, która pozwala wykryć nieszczelności w układzie klimatyzacji, jest użycie środka pieniącego. Nie jest do tego wymagany specjalistyczny sprzęt. Rolę środka pieniącego może spełniać także woda z mydłem. Najlepiej, jednak jeśli wybierzesz środek przeznaczony do tego typu działań. Jak sprawdzić szczelność środkiem pieniącym? Najpierw musisz nanieść go na wszystkie węże, przewody, zawory oraz złączki. W kolejnym kroku powinieneś uruchomić klimatyzację. Jeśli w obrębie układu występuje nieszczelność, to na pewno zauważysz w tym miejscu pieniący się roztwór. Prostota tej metody jest jej największą zaletą. Niestety ogranicza ona możliwość weryfikacji szczelności miejsc, które są trudno dostępne.

Wykrywanie nieszczelności lampą UV
Wykrywanie nieszczelności układu klimatyzacji za pomocą lampy UV jest dużo bardziej efektywne niż użycie środka pieniącego. Najpierw musisz jednak dodać do czynnika roboczego w układzie specjalny preparat (kontrast). Płyn ten pod wpływem działania promieni słonecznych zmienia kolor na żółty lub zielony. Preparat możesz wstrzyknąć nawet chwile przed wykonaniem testu szczelności. W tej metodzie bardzo ważne jest, aby dodać do układu ściśle określoną ilość płynu. Zbyt duża ilość kontrastu wpłynie negatywnie na działanie sprężarki. Zbyt mała ilość obniży efektywność metody. Po wstrzyknięciu kontrastu w miejscach, w których występują nieszczelności, płyn zabarwi się na odpowiedni kolor. Ta metoda pozwala stwierdzić ewentualne nieszczelności w obrębie całego układu.

Wykrywanie nieszczelności urządzeniem elektronicznym
Elektroniczny wykrywacz nieszczelności jest bardzo chętnie wybierany do oceny stanu układu klimatyzacji. Jego zadaniem jest zdiagnozowanie potencjalnego wycieku czynnika chłodniczego. Dzięki zastosowaniu elektronicznego wykrywacza możesz w krótkim czasie sprawdzić cały układ. Jednocześnie wykrywacz gwarantuje dużą dokładność pomiaru. W trakcie pomiaru specjalna głowica jest przesuwana po linii przewodów i poszczególnych elementów układu. W momencie wykrycia wycieku urządzenie alarmuje sygnałem dźwiękowym.

Wykrywanie nieszczelności przez próbę ciśnieniową
Przed rozpoczęciem należy opróżnić cały układ. W ramach próby ciśnieniowej do układu pod dużym ciśnieniem wprowadzany jest azot. Ciśnienie gazu musi być dokładnie dopasowane do wytycznych producenta danego układu klimatyzacji. Podczas wykonywania próby do azotu można dodać barwnik, który ułatwi lokalizację nieszczelności. Po napełnieniu układu azotem najlepiej odczekać ok. 20 minut i po tym czasie zweryfikować ciśnienie w układzie. Jego spadek oznacza nieszczelność.

W przypadku stwierdzenia nieszczelności należy wymienić uszkodzone elementy układu. W takiej sytuacji powinieneś zajrzeć na stronę climapartner.pl/10139-klimatyzacja-samochodowa. Znajdziesz tam duży wybór części oraz chemii do klimatyzacji samochodowej między innymi włoskiej firmy Errecom, która specjalizuje się w produkcji towarów do klimatyzacji samochodowej i chłodnictwa.