Mapa budowy dróg w Polsce - drogi w budowie

Mapa budowy dróg w Polsce - drogi w budowie

Budowa nowych dróg i poprawa infrastruktury dla kierowców to bardzo ważne rzeczy dla osób, które często pokonują długie trasy w naszym kraju. Zobaczmy zatem, czego możemy się spodziewać po najbliższym roku. Spójrzmy na aktualnie budowane drogi oraz na odcinki, które zostaną (mamy taką nadzieję) oddane do użytku w 2020 roku.

Aktualizacja artykułu: luty 2020

Plany GDDKiA na 2020 rok


Jak informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, w Polsce do użytku zostanie udostępnione ok. 120 kilometrów drogi. Najważniejszymi fragmentami będą odcinki S17, S5 oraz A2. Zanim przejdziemy do opisu planów na najbliższe dwanaście miesięcy, przyjrzyjmy się obecnemu poziomowi infrastruktury drogowej w naszym kraju. Jak można przeczytać w komunikacie GDDKiA, fragmenty oddane w listopadzie 2019 roku sprawiły, że długość dróg szybkiego ruchu w Polsce przekroczyła 4 000 kilometrów. Będąc ścisłym, kierowcy mają do dyspozycji 4 146,4 km dróg szybkiego ruchu. Na tę liczbę składa się 2 450,3 km dróg ekspresowych oraz 1 696,2 km autostrad.

Drogi, które mają zostać oddane do użytku w 2020 roku:
Fragment A2 o długości 9,2 km - węzeł Konik - obwodnica Mińska Mazowieckiego
Fragment A2 o długości 5,6 km - Lubelska - węzeł Konik
Fragment S5 o długości 13,5 km - Bydgoszcz Opławiec - Bydgoszcz Błonia
Fragment S5 o długości 19,3 km Szubin Północ - Żnin Północ
Fragment S10 o długości 6,4 km - obwodnica Kobylanki, Morzyczyna i Zieleniowa - II jezdnia (6,4 km)
Fragment S61 o długości 6,6 km obwodnica Szczuczyna – II jezdnia
Fragment S17 o długości 15,2 km - węzeł Lubelska - początek obwodnicy Kołbieli (15,2 km)
Fragment S17 o długości 8,7 km - obwodnica Kołbieli (8,7 km)
Obwodnica Sanoka o długości 6,7 km jako część drogi krajowej nr 28
Obwodnica Dąbrowy Tarnowskiej o długości 6,9 km jako część drogi krajowej nr 73
Obwodnica Wałcza o długości 17,8 km jako część drogi ekspresowej S10
Obwodnica Węgorzyna o długości 1 km o jako część drogi krajowej nr 20

W oświadczeniu GDDKiA znajdziemy również informacje o tym, że dokładane są wszelkie starania, które mają na celu doprowadzenie do ukończenia wszystkich trzech odcinków trasy S2 w Warszawie. Są to
węzeł Puławska - węzeł Przyczółkowa obejmujący obszar 4,62 km
węzeł Wał Miedzeszyński - węzeł Lubelska obejmujący obszar 7,45 km
węzeł Przyczółkowa - węzeł Wał Miedzeszyński obejmujący obszar 6,45 km

Ułatwienia dla kierowców


Budowane fragmenty dróg mają, w dłuższej perspektywie, na celu doprowadzenie do połączenia wszystkich najważniejszych szlaków komunikacyjnych w kraju. W pierwszej kolejności można tutaj mówić o autostradzie A1 od Tuszyna do Częstochowy. Kiedy uda się ukończyć trasę, będziemy mieć bardzo dobre warunki, podróżując z Pomorza do granicy z Czechami. Ważnymi fragmentami będącymi obecnie w budowie są także droga ekspresowa S7 pomiędzy Napierkami i Płońskiem. Nie można także pominąć znaczenia drogi szybkiego ruchu, która połączy duże miasta we wschodniej części Polski – Rzeszów i Lublin. Realizowane są także odcinki na trasach S3 i S5, które mają na celu połączenie połączenia z portu w Szczecinie z południową granicą kraju oraz Wrocławia przez Poznań, aż do Bydgoszczy.

Pomiary na drogach w 2020 roku


Poza ukończeniem wielu inwestycji, na 2020 rok zaplanowano także ważne pomiary. Pierwszym z nich jest pomiar ruchu, który obejmuje aż 2300 punktów. Metodą kontroli liczby aut na drogach ma być wideorejestracja połączona z pomiarem ruchu. Pomiary mają odbywać się cyklicznie w dziewięciu dniach w ciągu całego roku. Wyniki mają zostać opublikowane w 2021 roku. Drugim istotnym badaniem będzie generalny pomiar hałasu i obejmie ono drogi o średniorocznym natężeniu przewyższającym 3 miliony pojazdów. Całodobowe pomiary będą zorganizowane w ok. 270 punktach. Wybrano dwa przedziały czasowe, w których mogą zostać przeprowadzone badania – od 20.04 do 18.06 lub od 07.09 do 09.10.