Opłaty drogowe we Włoszech - wysoka cena za włoskie autostrady

Opłaty drogowe we Włoszech - wysoka cena za włoskie autostrady

Włochy należą do czołówki europejskich krajów, jeśli chodzi o koszty przejazdu tamtejszymi drogami. Co więcej, z początkiem 2018 r. prywatni zarządcy autostrad wywalczyli sobie prawo do ustanawiania kolejnych podwyżek.

Podwyżki na pierwszy rzut oka nie wydają się bolesne dla portfela – ich średnia wysokość wynosi zalewie 3%. Jeśli jednak przyjrzeć się nowym opłatom na konkretnych odcinkach dróg, okaże się, że będą to teraz nawet liczby dwucyfrowe. Jak kształtują się opłaty za przejazd włoskimi autostradami i jak wygląda system rozliczeniowy opłat drogowych?

Nowe stawki za przejazd autostradami we Włoszech od 2018 r.
Nowe opłaty drogowe we Włoszech to wynik presji prywatnych zarządców włoskich autostrad, którzy szukają środków na pokrycie wydatków z poprzednich lat oraz kosztów utrzymania i rozbudowy infrastruktury. Najmniej optymistycznie wygląda sytuacja na autostradach A5, A24 i A25.

Na autostradzie A5 za przejazd odcinkiem między Mont Blanc a Aostą trzeba zapłacić o 53% więcej niż w zeszłym roku. Na A24 i A25 sytuacja wygląda lepiej, choć nie można powiedzieć, by wzrost kosztów przejazdu o 13% należał do niskich. Podwyżki ominęły natomiast autostrady A15, A18, A20, A33, a także odcinek Aosta-Quinicetto autostrady A5.

Włoski system zarządzania autostradami
We Włoszech autostrady zarządzane są przez grupę ponad 20 prywatnych firm. Opłaty prezentują się więc inaczej odnośnie do poszczególnych dróg. Do zapłaty za przejechane kilometry zobowiązani są wszyscy kierowcy poruszający się po autostradach. Wysokość kosztów uzależniona jest jednak od kategorii pojazdu. We Włoszech wyróżnia się następujące kategorie:
  • pojazdy jednośladowe oraz dwuosiowe – kategoria A (wysokość na poziomie przedniej osi mniejsza niż 1,30 m) oraz kategoria B (wysokość na poziomie przedniej osi większa niż 1,30 m),
  • pojazdy o liczbie osi większej niż 2 – kategoria 3 (trzy osie), kategoria 4 (cztery osie) i kategoria 5 (pięć osi).


W jaki sposób opłacić przejazd autostradą?
Kierowcy poruszający się po włoskich autostradach mają szeroki wachlarz możliwości co do formy uiszczenia opłaty za przejechane kilometry. Po pierwsze, wciąż dostępna jest tradycyjna forma płatności gotówką lub kartą kredytową. Opłaty pobierane są bezpośrednio na bramkach, przy których kierowcy muszą się zatrzymać. We Włoszech płatność gotówką lub kartą kredytową ma jednak zasadniczą wadę – nie ma możliwości odzyskania zapłaconego podatku VAT.

Drugą możliwością jest płatność za pośrednictwem karty VIACARD. Stanowią środek płatniczy za przejechane kilometry systemu Telepass. Można wykupić je u operatora danej autostrady lub pośrednika w poborze opłat. Jednorazowa kaucja wynosi 300 Euro, jednak klienci Shell zwolnieni są z obowiązku jej zapłaty.  Roczna opłata za korzystanie z pierwszej karty wynosi 15,49 euro, każda kolejna to koszt 3,10 euro. Karta VIACARD to korzystna forma płatności za przejazd autostradą dla kierowców sporadycznie podróżujących po Włoszech.

Trzecią, najbardziej optymalną opcją, jeśli chodzi o formy płatności, jest elektroniczny system pobierania opłat drogowych Telepass. Jego podstawową zaletą jest brak konieczności zatrzymywania się na autostradowych bramkach celem uiszczenia opłaty. Działa w oparciu o urządzenia pokładowe, umieszczane po wewnętrznej stronie przedniej szyby pojazdu. W punktach kontroli kierowca kieruje się na specjalnie wydzielony pas, na którym bramka otwiera się automatycznie po połączeniu z urządzeniem znajdującym się w pojeździe. Koniecznym elementem do skorzystania z automatycznego systemu rozliczania opłat jest karta VIACARD. W momencie przejechania przez punkt kontrolny to ona zostaje obciążona odpowiednia opłatą. Klienci karty Shell Card (dotychczas: euroShell) mogą płacić za przejazdy włoskimi autostradami za pomocą karty VIACARD lub urządzenia Telepass. Obowiązująca ich opłata miesięczna wynosi 1,03 euro netto.

Specyficzny system zarządzania włoskimi autostradami, charakteryzujący się przede wszystkim całkowitym sprywatyzowaniem tego sektora, wyraźnie wpływa na wysokość opłat drogowych. Poza tym opłaty różnią się w zależności od liczby osi pojazdów, a kierowcy mogą wybrać formy ich uiszczenia z kilku dostępnych opcji.